Wednesday, December 30, 2009

Kenangan di Kem Bina Sahsiah 2009

Salam alaik~ Apa khabar iman sahabat2 sekalian?Moga2 iman kita sentiasa diupdate sepertimana terupdatenya Anti Virus Kaspersky...Dah lama rasanya blog ini tidak diupdate...dah bersawang dah pun..~Huhu~...Dalam keadaan sedar tak sedar,cuti akhir tahun dah nak berakhir..tinggal beberapa hari je lagi saya akan kembali mencari permata ilmu di bumi Afzan.

Bila muhasabah balik,alhamdulillah,cuti pada tahun ini agak padat terisi.Apabila start cuti akhir tahun je iaitu pada 21 November 09,saya terus ke Kedah dengan beberapa orang sahabat untuk mengikuti Kursus Fasilitator bagi Program Kem Bina Sahsiah iaitu kursus yang wajib untuk diikuti oleh semua yang akan menjadi fasilitator bagi Kem Bina Sahsiah...kemudian cuti balik ke rumah selama seminggu sempena cuti raya haji...

Kemudian saya ke Kedah semula untuk menjadi fasilitator/urusetia bagi Kem Bina Sahsiah bermula 1 Disember -21 Disember 09...tetapi disebabkan ada beberapa kerja yang belum selesai,saya terpaksa balik ke rumah seminggu lewat iaitu pd 27 Disember 2009...dan yang lebih mengejutkan saya perlu masuk maktab pada 3 Disember 2009...maknanya,saya hanya berada di rumah selama 2 minggu sahaja..Aduhai~..Satu ujian buat diriku...Moga2 Allah memudahkan segala urusan.

Termasuk tahun ini,sudah 2 kali saya menjadi penggerak bagi Kem Bina Sahsiah ini.tetapi pada tahun ini,peranan saya di Kem Bina Sahsiah ini bebeza sikit dengan tahun lepas..Kalau pada tahun lepas,saya menjadi fasilitator yang tugasnya mendampingi peserta pada setiap masa,tetapi,pada tahun ini,disebabkan kekurangan urusetia di dalam kem ini dan saya sudah menjadi fasilitator pada tahun lepas,maka saya menjadi urusetia bagi unit fotografi...maknanya fully tugas dalam kem itu ialah mengambil gambar bagi setiap aktiviti...

Mula2 ingat ,bila jadi urusetia boleh relaks2 sikit..rupa2nya tak...sama je sibuknya dengan jadi fasilitator.Bermula dengan kerja wajib setiap hari..mengambil gambar setiap masa,kemudian ditambah dengan kerja kena buat name tag bagi setiap peserta dan fasilitator dan kerja terakhir ialah kena buat video yang menggambarkan keseluruhan program bagi ketiga2 fasa di dalam kem itu yang akan dijual dalam bentuk CD.Bagi saya kerja yang paling mencabar ialah time nak wat video.

Cuba bayanglah...sehari,saya dan 3 ahli lain dalam unit fotografi akan tangkap gambar dalam lingkungan 60 gambar..dan saya diarahkan untuk buat video bagi fasa 2 dan 3 yang mana jumlah hari dalam fasa 2 dan 3 ialah 14 hari...maknanya saya perlu teliti dan tengok sebanyak 60 gambar x 14 hari =840 gambar...Subhanallah,Banyaknya!!.. tetapi,apepun,alhamdulillah,
akhirnya saya berjaya menyiapkan video bagi kedua2 fasa itu..walaupun terpaksa berjaga tidak tidur malam untuk beberapa hari...tetapi inilah yang dikatakan tarbiyah...Syukur kepadamu Ya Allah kerana mengurniakan tarbiyah ini kepadaku


Perkara yang paling best bila jadi urusetia,saya dapat berkenalan dengan lebih rapat dengan team urusetia yang bertugas di bilik gerakan..kalau tahun lepas,time jadi fasilitator.nak tegur depa kat bilik gerakan pun segan...alhamdulillah,tahun ni x segan lagi....Saya juga rasa beruntung bila dapat kenal dengan lebih rapat penggerak2 induk kem ini iaitu abang rashidi(ketua sekretariat KBS),ustaz nasaie(Kem komanden),ustaz kamal(Timb Kem Komanden),abg hisyam(unit Riadah),abg amirul(Ketua Fasilitator),kak chaq(Naib Sekretariat), kak syazwani(Setiausaha),kak hazani(Naib Kem Komanden),kak hazwani(Penolong Ketua Fasilitator),kak nadia(Setiausaha),kak amy(Setiausaha),kak yan(Unit Fotografi) dan syakirah(Unit Fotografi).Suasana kat bilik gerakan itu memang sentiasa ceria...memang best bila dengar depa borak..lagi2 bila ada ustaz nasaie,abg kamal,abg hisyam dan abg amirul...memang senyum dan gelak sakan dalam bilik gerakan itu..

Pada Kem Bina Sahsiah pada tahun ini,terdapat beberapa penambaikan yang telah dilakukan berbanding tahun lepas...Antaranya ialah Kursus Fasilitator telah diadakan buat pertama kalinya...sebelum ni,x pernah pun ada kursus fasilitator...Then,perjalanan program pada fasa ke-2 iaitu semasa di Gunung Jerai pada tahun ini lebih teratur daripada tahun lepas...kerana pada tahun ini,Persatuan NISA' turut membantu dalam menyelia beberapa modul yang menarik kepada peserta2..

Pada kem kali ini jugak banyak babak modul lakonan spontan yang berjaya dilakonkan oleh Unit Amal terutamanya di Gunung Jerai.Antara lakonan yang berjaya ialah modul kehilangan seorang peserta yang bernama Hadi .Nak dipendekkan cerita,semasa malam pada hari kedua di gunung jerai tu,ahli kumpulan Hadi tu laporkan kat Kem Komanden yang Hadi telah hilang...Pastu kecoh dan gempar satu kem tu..masing2 sibuk mencari Hadi...Cari punya cari,masih X jumpa juga kelibat Hadi tu...Pastu Kem Komanden suruh semua solat hajat dan baca surah yasin..Kalu nak diikutkan time tu dah pukul 2 pagi dah...akhirnya semua tidur pukul 2.40 pagi...Sian budak2 sebab terpaksa tidur lewat...


Pastu,esok pagi,semua peserta diarahkan untuk cari Hadi di dalam Hutan,kat dalam hutan,semua peserta kena panggil nama hadi..alasannya mana tau dia tersesat didalam Hutan...Begitulah serba sikit kronologi modul lakonan yang telah dirancang oleh Unit Amal.Hadi yang hilang itu telah disorokkan oleh Unit Amal.Sebenarnya kehilangan Hadi didalam Kem itu adalah salah satu modul untuk mengeratkan ukhuwah sesama peserta dan secara tak langsung menyebabkan mereka saling menjaga dan ambil berat sesama mereka...Inilah uniknya Kem Bina Sahsiah.

Pada Kem Bina Sahsiah pada tahun ini,apa yang saya lihat,peserta perempuan mempunyai rekod masalah yang lebih serius berbanding lelaki...Apabila saya melihat rekod masalah perempuan,saya terkejut sebab X sangka ada yang telah jauh tepesong dari akidah...ada seorang peserta perempuan ni,dia budak punk,selalu amalkan free sex..kiranya bohsialah...then disebabkan dia nak mengekalkan perawan,dia belajar ilmu perawan.Pastu dia ni pernah sembah tengkorak dan pakai salib...Nauzubillahi minzalik...Moga2 dia akan berubah selepas mengikuti Kem ini..

Ini adalah sedikit gambaran betapa jauhnya masyarakat dari penerapan nilai2 Islam dalam kehidupan mereka..betapa ceteknya kefahaman pemuda-pemudi zaman sekarang tentang agama yang sedang mereka anuti...bukankah ada satu pepatah yang mengatakan "jika kita nak tengok keadaan sama ada huru hara atau damainya zaman akan datang,lihatlah pemuda dan pemudi pada hari ini".. Jadi persoalannya sekarang,apa peranan kita?Wallahu Alam..

Cabaran Gunung Jerai 1

Cabaran Gunung Jerai 2

Tuesday, November 10, 2009

Exam = Tahu + Mahu + Mampu

Exam bukanlah hanya untuk menguji apa yang kita TAHU...tetapi apa yang lebih penting ia mencetus MAHU ...dalam menuju kearah MAMPU mendekatkan diri kepada-Nya dengan apa yang kita TAHU.

Tuesday, October 6, 2009

Surau As-Syafie yang semakin ..... ?


Salam alaik...entah tak tahu kenapa tergerak hati untuk pilih tajuk ini...mungkin inilah yang dikatakan sebagai "ilham" kot...teringat pulak zaman di SMKA Kuala Selangor dulu,ada seorang senior yang memberi tazkirah dan tazkirahnya itu telah membuatkan aku berfikir panjang lalu terus menukarkan ''persepsi'' terhadap bangunan yang dikatakan sebagai ''Rumah Allah"...

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

'' Adik2 sekalian,antara bahagian dalam badan kita ini,bahagian apa yang paling penting?Siapa yang tahu jawapannya,abang akan belanja ~Huhu~? Jawapannya mudah je... .Ada dalam satu hadis nabi...iaitu "Ketahuilah sesungguhnya dalam badan manusia ada segumpal daging,jika baik segumpal daging itu,baiklah seluruh tubuhnya,jika rosak segumpal daging itu,rosaklah seluruh tubuhnya.Ketahuilah segumpal daging itu adalah hati."...Jadi jawapannya ialah HATI

"Jadi,adik2 sekalian,apa yang abang sampaikan ialah tentang satu analogi yang cukup-cukup cantik untuk kita renungkan ...iaitu Rumah Allah=Hati....Mesti adik2 sume pening kan dengan analogi tu?Analogi yang abang katakan tadi ialah terdapat persamaan peranan antara hati dengan surau kita ini...Jika hati berperanan menjadi penentu bagi baik atau jahat seseorang itu...samalah juga dengan peranan Rumah Allah...ia menjadi cermin samada baik atau buruk komuniti dalam sesuatu masyarakat....Jadi adik2 sekalian,abang harap kita dapat mengimarahkan surau ye lepas ni...

@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Termenung jauh aku mendengar tazkirah abang senior di SMKA Kuala Selangor dulu...teringat sampai sekarang...sehinggalah aku telah berada di IPGM kampus Tengku Ampuan Afzan,Kuala Lipis sekarang..Berkat betul tazkirah abg tu~...Dan sekarang aku telah berada di waqi' yang nyata....bukan lagi fantasi tetapi realiti...

Dan semasa aku berada di Surau As-Syafie,aku cuma mengamati suasana surau itu..Aku cuba memandang ke kanan dan ke kiri surau bahagian muslimin.Dan aku dapati terdapat :

12 buah Kipas
23 buah lampu
14 baris saf solat

Tetapi adalah satu muhasabah dan kesedihan bagiku apabila jumlah guru pelatih terutamanya muslimin yang ada di Surau As-Syafie adalah kurang daripada bilangan jumlah kipas,lampu dan barisan saf yang terdapat di Surau As-Syafie...terutamanya ketika waktu tazkirah/kuliah magrib selepas maghrib dan semasa bacaan al-quran selepas solat isyak...ciput dan orang yang sama je yg hadir...Sedihnya~

Teringat kata2 seorang ustaz ketika diminta untuk mengisi kuliah maghrib di Surau As-Syafie: "Maaflah ye,ustaz bukan tak nak bagi tazkirah,tapi bilangan kamu yang hadir tu sikit sangat,X membina langsung ustaz untuk memberi tazkirah"

Satu lagi,ada seorang ustaz yang memberi pendapat tentang Surau As-Syafie : "Ustaz rasa,ceramah/tazkirah selepas maghrib tu bukan dakwah berkesan...Cuba bayangkan,kalo kamu tazkirah kat surau,yang mendengar tu,dahlah sedikit je yang datang,pastu yang datang semuanya baik2 pastu orang yang datang asyik orang yang sama juga...sepatutnya yang perlu diberi tazkirah ialah orang yang x datang surau "

Ada seorang sahabat pula berkata "Aku rasa kadang2 boring dan terkilan jugak...sebab aku rasa time aku beri tazkirah kat depan macam cakap sorang2 je...ataupun macam cakap dengan dinding.Tapi aku rasa inilah tanggungjawab kita,X kan nak biarkan surau ini tak de aktiviti je selepas maghrib..Hambarlah surau itu nanti"

Dan banyak dan macam2 lagi keluhan,pandangan dan lain2 tentang kelesuan Surau As-Syafie.Adakah ini imej sebenar guru pelatih IPGM yang ingin membentuk generasi2 akan datang?Bukankah suasana surau @ Rumah Allah itu yang akan memberi gambaran/cerminan kepada baik buruk sesebuah komuniti?Saya tidak ingin menyalahkan sesiapa atau mana-mana pihak tetapi saya terlebih dahulu menyalahkan diri sendiri kerana saya akui,diri saya yang lemah ini masih belum all-out dalam mengislah diri dan rakan2 yang lain.Akhir kata,kurangkan kelesuan,tingkatkan keimanan...Wassalam.

Wednesday, September 23, 2009

::Syukur kepada Mu..Ya Allah ::


Salam alaik...aku begitu terkesima apabila membaca satu berita pada surat khabar Berita Harian hari ini...Berita yang bertajuk "TINGGAL DI KHEMAH KOTOR,TIADA PERSIAPAN RAYA"...

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

GEORGETOWN: Ketika umat Islam di seluruh negara menyambut Aidilfitri dalam suasana meriah serta selesa, satu keluarga di Ayer Hitam, di sini, terpaksa menyambutnya dalam keadaan menyedihkan di sebuah khemah.

Tambah menyedihkan keadaan sekeliling khemah diduduki keluarga empat beranak, termasuk seorang bayi berusia sebulan itu cukup kotor kerana dipenuhi sampah sarap.

Keadaan bertambah perit apabila keluarga berkenaan terpaksa berjalan kaki ke sebuah pasar raya terbiar berdekatan untuk mendapatkan bekalan air.

Abdullah Salleh, 30, isterinya, Noor Aida Abdullah, 38, dan dua anak, Mohd Fitri Izman, 3, serta Mohd Iman, sebulan, menduduki khemah terletak di Bandar Baru Farlim.

Abdullah ketika ditemui semalam, berkata keluarganya mula menduduki khemah itu sejak Jun lalu kerana tidak mampu menyewa rumah selepas beliau diberhentikan kerja sebagai pengawal keselamatan di sebuah pangsapuri hampir setahun lalu.

(Berita Harian,23 September 2009)

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Ya Allah,sangat kesian+sedih+terharu apabila melihat gambar keadaan keluarga yang tiada rumah dan hanya tinggal di khemah...Terasa sangat2 bertuah diri ini apabila dilahirkan dalam keluarga yang agak senang,makan sentiasa cukup,ada rumah yang selesa untuk didiami,dan banyak lagi nikmat yang membuatkan aku rasa sangat bertuah.Tapi persoalannya,adakah aku sudah benar2 bersyukur?

Sunday, September 20, 2009

::Selamat Hari Raya ::


"Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangan(Hari terakhir Ramadan 30 hari) dan kamu mengagungkan Allah (bertakbir raya) atas petunjuknya yang dianugerahkan kepada kamu agar kamu menjadi orang-orang yang bersyukur"(Al-Baqarah:185)

Wednesday, September 16, 2009

Aku Sangat2 Takut !!!


Salam ramadan sahabat2 sekalian...Kalau nak diikutkan,hari ini sudah masuk hari ke-26 Ramadan...Hanya tinggal 4 hari sahaja bulan Ramadan yang sangat mulia ini akan meninggalkan kita.Dalam keadaan yang genting ini,timbul satu perasaan dalam diriku...Perasaan yang sangat2 takut lebih2 lagi apabila mentadabur satu hadis iaitu:

Rasulullah bersabda:
...."Sesungguhnya Malaikat Jibril telah mebisikkan(doa) kepadaku...katanya:CELAKALAH ORANG YANG MENDAPATI/MELALUI BULAN RAMADAN,TETAPI DOSANYA TIDAK JUGA DIAMPUNI.Lalu aku mengaminkan doa tersebut.....(Riwayat Bukhari)

Persoalannya,adakah aku termasuk dalam golongan yang celaka itu?Aku sangat2 takut!!!

Friday, September 11, 2009

::Penantian Satu Malam::


Salam alaik sahabat2 semua...Sedar atau tidak sedar kita telah memasuki ke zon akhir dalam bulan pentarbiyahan iaitu suatu bulan yang Allah memberikan banyak ganjaran dan bonus kepada hamba2nya untuk beribadat..satu bulan yang mana Allah mengikat semua syaitan2 dari menggoda manusia...bulan yang mana Allah membuka semua pintu2 syurganya seluas-luasnya...Subnahanallah,hebatnya bulan ini.

Tetapi apakan daya,bulan yang hebat ini telah sampai ke penghujungnya...kalau nak dikira-kira tidak sampai 10 hari pun,kita akan meninggalkan bulan ramadan...Tapi yang peliknya, ramai manusia yang apabila ramadan semakin menghujung,dia semakin gembira bukannya sedih..Semua ini gara2 kerana tidak sabar untuk menyambut hari raya...Buktinya semakin ramadan menghujung,semakin sepi Solat Terawih di masjid2 atau surau2...Pelik..tapi itulah kebenarannya...jelik...tapi itulah yang dilakukan oleh manusia..alahai~

Dan di 10 malam terakhir inilah,Allah telah turunkan satu malam yang sangat istimewa..satu malam yang sangat ditunggu-tunggu,dinanti-nanti dan dicari-cari oleh semua orang yang beriman iaitu satu malam yang diberi nama LAILATULQADR.

Istimewanya malam ini ialah kerana ganjaran pada malam ini lebih baik dari 1000 bulan...Kalau kita tekan kalkulator...

1000 BULAN =83 TAHUN dan 4 BULAN !!!

Wahh...besarnya ganjaran kalau kita beribadat pada malam itu...Kalau nak diikutkan umur hayat manusia pun,kebanyakan hanya boleh hidup sehingga 70 tahun sahaja.Inilah kelebihan yang Allah berikan kepada nabi Muhammad S.a.w ...Syukurnya kerana kita menjadi umat nabi Muhammad.~Alhamdulillah~

Konklusinya,marilah kita sama-sama merebut malam yang begitu istimewa ini,perbanyakkan bacaan Quran,beristighfar,bertaubat,qiamulail dan bermunajat kpd Allah.Sama2lah kita tingkatkan amalan supaya berada dalam mode Gear 3.Anggaplah ramadan kali ini merupakan Ramadan yang terakhir dalam hidup kita,kita pasti mennghargainya...Selamat Beramal~

Thursday, August 27, 2009

::Drama Cinta Sempurna ::

Idea Asal : Ustaz Hasrizal Abdul Jamil
Skrip : Zabidi Mohamed
Penerbit : Cerna Media Sdn Bhd

Salam Ramadhan kepada sahabat2 semua...Moga2 Ramadhan kali ini membawa kita seribu makna dalam kehidupan kita...Erm,untuk entry pada kali ini,saya suka untuk berkongsi dengan sahabat2 semua drama yang telah lama saya tertunggu2 walaupun baru je disiarkan di Oasis Astro iaitu...::Drama Cinta Sempurna::..Wahh,jadi peminat drama pulak dah...~Hehe~

Persoalannya,apa istimewanya drama ini berbanding dengan drama lain?Bagi saya,keistimewaan yang ada pada drama ini ialah cerita asal drama ini datang dari penulis blog yang saya kagumi iaitu Ustaz Hazrizal@Saifulislam dimana beliau telah mengetengahkan isu pemikiran skeptik terhadap agama atau salah faham tentang agama yang semakin menular didalam masyarakat kita.

Selain itu,drama ini juga memberi mesej bahawa method dakwah itu perlu diupdate mengikut keadaan semasa..sebagai contoh dalam drama ini,penampilan ustaz x semestinya perlu berkopiah,berserban dan berjubah kerana kita perlu membuatkan orang yang kita seru itu selesa dengan kita seterusnya mudah untuk dia melakukan perubahan diri...

Saya tertarik dengan penampilan Ustaz Nazir dalam drama ini,iaitu ketika dia berhadapan dengan Shila,iaitu gadis yang telah rosak akidahnya,Ustaz Nazir hanya berpakaian seperti orang biasa dan tidak memakai jubah,kopiah,songkok dan sebagainya kerana dia tahu pakaian itu boleh menyebabkan Shila menjauhkan diri daripadanya lalu secara tak langsung merencat pendekatan dakwahnya.

Tapi apapun,terus terang saya katakan yang saya kurang suka sesetengah part bagi watak Ustaz Nazir terutamanya time part dia berdating dan berdua-duaan dengan Dr Najihah...seolah2 memberi lampu hijau kepada masyarakat utk berdating dan berikhtilat..."Ustaz boleh berdating,kami pun mesti boleh berdating" barangkali itulah persepsi yang akan masyarakat fikirkan...Nampak sangat begitu besarnya pengaruh dan peranan orang yang membawa Islam...Wallahu A'lam


SINOPSIS


DATUK BURHAN seorang ahli korporat yang hidup begitu extreme dengan gaya dan budaya barat secara tiba-tiba mendapat kesedaran beragama sekembalinya dari mengerjakan umrah. Namun kerana kesedaran berteraskan emosi semata tanpa ilmu islam di dada, Datuk Burhan beralih dari satu extreme kepada extreme yang lain iaitu kepada extreme dalam beragama.

Datuk Burhan secara tergesa-gesa telah menghantar secara paksa dua anaknya NAJIB (12th) dan SHILA (10th) ke sekolah agama berasrama tanpa berbincang terlebih dahulu dengan isterinya DATIN ZARINA yang ketika itu berada di luar negara. Semua itu di lakukan oleh Datuk Burhan atas alasan mahu menebus dosa-dosa yang pernah dilakukan sebelum ini.

Najib dan Shila yang sudah terbiasa dengan kehidupan serba mewah dan kesenangan hidup terpaksa akur dengan tindakan ayah mereka. Sebagai tanda protes, Najib dan Shila telah bertindak memberontak dengan pihak pentadbir sekolah agama di mana mereka belajar. Pentadbir dan guru agama yang tidak tahan dengan kenakalan mereka akhirnya meminta Datuk Burhan mengambil anak mereka semula.

Datin Zarina mengambil peluang ini untuk mempertikaikan tindakan suaminya sebelum ini yang telah bertindak menghantar anak mereka dari International School ke sekolah agama tanpa terlebih dahulu berbincang dan mendapat persetujuan anak-anak mereka. Datin Zarina yang tidak mahu suaminya terus mengongkong anak-anak mereka dengan peraturan agama yang ketat telah mengambil keputusan drastik dengan menghantar Najib dan Shila belajar di London. Kebetulan Datin Zarina mempunyai seorang adik perempuan yang telah lama menetap di United Kingdom.

Najib dan Shila


Dua belas tahun kemudian Najib Dan Shila kembali untuk bercuti ke tanah air. Shila ketika ini baru sahaja selesai Chambering setelah selesai pengajian undang-undangnya di Lincoln’s Inn. Najib pula sedang belajar di tahun akhir di Edinburgh School of Arts. Sepanjang berada di rumah Najib dan Shila banyak mempertikaikan amalan agama dan amalan budaya bangsa mereka sendiri. Datuk Burhan dan Datin Zarina, kerana tidak cukup ilmu untuk berhadapan dengan hujah Shila terutamanya terpaksa memanggil beberapa orang ustaz, ustazah dan beberapa pakar motivasi untuk membetulkan pegangan dan aqidah anak mereka tapi semua usaha itu gagal.

Atas nasihat seorang pakar saikologi, Datuk Burhan dan Datin Zarina kemudiannya telah memanggil seorang ustaz muda bernama USTAZ NAZIR, iaitu seorang pensyarah Pengajian Islam di sebuah universiti, yang pernah tinggal lama di luar negara untuk memperbetulkan aqidah anak mereka yang telah menyimpang jauh.

Namun Ustaz Nazir mendapat tamparan apabila dia terpaksa berdepan dengan Shila yang cerdik dan keras pendirian itu. Namun dalam masa yang sama tanpa pengetahuan si ustaz muda itu, Shila dalam diam telah jatuh cinta padanya. IZARMAN yang merupakan anak kepada rakan perniagaan Datuk Burhan, yang selama ini meminati Shila cemburu dan tidak senang hati dengan kehadiran Ustaz Nazir dalam hidup Shila.

Bukan yg berubah tapi ayah yg tiba2 gila agama

Apa yang tidak diketahui oleh Shila ialah ustaz Nazir sebenarnya telah mengikat tali pertunangan dengan seorang doktor, DR NAJIHAH. Ustaz Nazir dalam masa yang sama hadapi delima antara menyelamatkan aqidah Shila yang sentiasa menggodanya atau kekal setia dengan tunangnya. Najib pula dalam masa yang sama telah jatuh cinta dengan Dr Najihah.

Ustaz nazir akhirnya jadi keliru dengan tugas dakwahnya. Dia mula mempertikaikan keikhlasannya sendiri apabila di mula bertanya samada dia mendekati Shila kerana telah mula jatuh cinta pada Shila atau kerana tugas dakwahnya memperbetulkan aqidah Shila. Pada masa sama kebaikan Dr Najihah untuk membetulkan jalan hidup Najib menyebabkan Najib menyangka Dr Najihah juga menaruh perasaan terhadapnya.

Persoalannya,apakah tregedi berlaku bila Shila mendapat tahu Dr Najihah adalah tunang Ustaz Nazir dan Najib mengetahui Dr Najihah adalah tunang Ustaz Nazir.Nak tau episod seterusnya,tontonlah ::Drama Cinta Sempurna:: pada hari Isnin hingga Jumaat pada pukul 3.00 petang di Astro Oasis....Wassalam~

Wednesday, August 26, 2009

::Muhasabah Cintaku::



Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Lagu ini sangat2 syahdu untuk sama2 kita hayati dan renungkan...Betapa syukurku kepada Allah kerana diriku masih dilimpahi dengan nikmat yang melimpah ruah terutamanya nikmat sihat tubuh badan...~Alhamdulillah~...

Erm,tajuk lagu ni juga membuatkanku bermuhasabah cintaku kepada-Nya...lebih2 lagi pada bulan Ramadhan yang mulia ini...Walaupun sudah masuk hari ke-5 aku menjejakkan kaki ke Universiti Tarbiyah Ramadhan ini,tapi aku dapat rasakan diriku masih belum ghairah dan mendapat 'zupp' untuk membalas 'cinta'nya dengan sepenuh hatiku...Ya Allah,lemahnya imanku..Apepun,konklusinya...Selamat ber'Muhasabah Cinta' !!!

Monday, August 24, 2009

::Filem yang Ku Tunggu2::


Salam alaik~...Alhamdulillah,syukur kepada Allah kerana akhirya filem yang kutunggu2 akhirnya muncul juga..::Filem Ketika Cinta Bertasbih::..walaupun belum keluar di pawagam di Malaysia.Apepun,kuharapkan filem ini dapat memberi nafas baru terhadap filem2 yang mempromosikan Islam dan mengambil iktibar dari filem islamik yang agak membuatkan kukecewa walaupun mendapat sambutan yang amat luar biasa iaitu Filem Ayat2 cinta.Banyak kandungan dan nilai2 islam terutamanya tentang definisi Cinta yang ada pada Novel tidak ada pada filemnya..Sedeynya~..Watak Aisya yang sangat solehah didalam novel juga digambarkan sedikit lari ketika digambarkan didalam filem.

Bila kuimbas balik kedua2 episod novel 'Ketika Cinta Bertasbih' yang telah saya baca,ia telah memberikan kesan yang besar kepada diriku untuk berubah menjadi insan yang lebih baik.Mesejnya bukan hanya tentang Cinta tetapi ia juga menceritakan tentang perjuangan melawan nafsu,erti kejujuran,persahabatan dan banyak lagi...Saya sangat2 terkesan dan kagum dengan watak 'Azzam' iaitu seorang pemuda Indonesia yang menuntut di Universiti Al-Azhar yang sangat gigih dan rajin.Cuba bayangkan,ketika dia belajar,dia boleh menyara keluarganya di Indonesia dengan menjual bakso dan tempe di Mesir sehingga adiknya dahulu yang lulus pengajian walaupun dia masih belum lulus pengajian.

Satu lagi yang aku sangat kagumi tentang peribadi Azzam ialah,pergaulannya dengan kaum hawa.Pernah dalam,satu peristiwa,puteri dari Duta Besar RI Mesir,Elliana menelefon Azzam dan ingin memberikan ciuman sebagai tanda hadiah dia menjaga makanan pada acara ayahnya...lalu Azzam terus menolak dan menyatakan "aku sangat2 takutkan Allah'' dan memberi penerangan kepada Elliana dengan penerangan yang cukup menyentuh hati dan secara tak langsung telah memberi kesedaran dan mengubah Elliana untuk menjadi wanita yang solehah...~Hebat2~

Mesej yang sangat terkesan dihati saya ialah bagaimana kedua2 watak utama iaitu Azzam dan Anna cuba menahan gelora cinta yang mereka rasai semata2 ingin menjaga kesucian cinta yang kudus iaitu cinta kepada Yang Maha Esa.Mereka saling suka-menyukai tetapi mereka tahu,cinta yang sebenar2nya halal dan suci adalah cinta selepas kahwin.::No Love Until Akad::.Mesej ini secara x langsung membuatkan diriku menanam azam untuk mencari dan menghadirkan cinta di hati ini hanya selepas kahwin..walaupun kutahu banyak mehnah dan cabaran yang perlu kuhadapi..Moga2 ia menjadi kenyataan.

Banyak lagi babak yang sangat menarik untuk dikongsikan..kesimpulannya novel ini dapat menjadi tazkiyatunnafs kepada pembaca secara tidak langsung memberi gambaran yang cukup indah terhadap Islam.Apepun,saya sangat2 berharap agar filem yang akan diterbitkan sebijik isinya macam novel yang saya kagumi ini..:: X sabar rasanya nak tengok..hehe~

::Reunion NTP KMM 07/08 ::



Perhatian kepada semua ahli Nadi Tarbiyah Pelajar(NTP) KMM dan semua ahli syukbah,anda semua dijemput untuk hadir pada satu Reunion iaitu:

Tarikh :30 &31 Ogos 2009
Tempat :Teratak Rehat Atieira calet d'pantai,Pengkalan balak,Melaka
Bayaran:RM 25 seorang

*harap semua dapat join ye...rindu banget kat korang..hehe

Sunday, August 23, 2009

Puasa Mengurangkan Produktiviti Negara?

Habib Bourguiba

Salam alaik~alhamdulillah..bersyukur sangat kepada Allah kerana mennghidupkan aku saat ini untuk menyambut Universiti Tarbiyah Ramadhan yang telah lama ku tunggu2...~Syukur Ya Allah~..Semasa saya membaca blog Saifulislam.com yang bertajuk''Pemikiran spektik yang menyakitkan Umat",saya terbaca satu fakta sejarah yang sangat2 memeranjatkan saya lalu membuatkan saya terfikir sejenak menganalisa masalah...

Sejarah mencatat, pada tahun 1961 umat Islam digemparkan dengan satu peristiwa hitam iaitu apabila Presiden Tunisia pertama, Habib Bourguiba, telah mengeluarkan perintah melarang rakyatnya, terutama dari kalangan kakitangan awam daripada berpuasa di bulan Ramadhan. Untuk menunjukkan tahap keseriusan beliau dengan perintah ini, Habib Bourguiba telah muncul bersama anggota kabinetnya secara langsung di televisyen pada tengah hari Ramadhan dan mereka makan beramai-ramai dengan mesej, “kami memaksudkan apa yang kami kata!”

Alasan Habib Bourguiba senang sahaja, BERPUASA MENGURANGKAN PRODUKTIVITI NEGARA!!!!

Apa pendirian kita?

Apakah kita bercita-cita untuk melihat ada pemimpin negara ini yang menjejaki polisi Habib Bourguiba? Naudhubillah min Dzaalik!

Kita mungkin marah dengan Habib Bourguiba. Pandangannya itu amat bertentangan dengan al-Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w. Malah ia menyalahi seluruh catatan sejarah umat Islam. Apakah Habib Bourguiba tidak tahu, bahawa di bulan puasa itulah, umat Islam mencapai kemenangan di dalam Perang Badar? Kota Mekah dibebaskan di bulan Ramadhan. Ketibaan Islam di Andalus dan mengasaskan pemerintahan Islam 700 tahun, berlaku di bulan Ramadhan. Peperangan Ain Jalut yang menumpaskan pengganas Tatar berlaku di bulan Ramadhan. Pembebasan bumi Palestin oleh Salahuddin al-Ayyubi juga berlaku di bulan Ramadhan. Bulan Ramadhan adalah bulan yang hebat bagi umat Islam.

Apakah Habib Bourguiba buta sejarah?

Beliau mungkin buta sejarah. Beliau juga mungkin tidak buta sejarah. Namun apa yang penting ialah, ia adalah SEJARAH. Ia buat semasa. Ia bukan kita. Ia adalah sejarah.

Bagaimana pula dengan apa yang ada di depan mata?

Lupakan seketika Tunisia. Lihat sahaja budaya kita di Malaysia. Apakah kita hebat di bulan Ramadhan? Apakah kita produktif di bulan Ramadhan? Di bulan Ramadhan, mesyuarat sangat sukar untuk dijayakan kerana semua orang kebuntuan idea, menguap dan tumpul kepala di dalamnya. Di bulan Ramadhan, kita tangguhkan projek-projek penting ke lepas raya. Jika di bulan lain kita habis bekerja pada jam 5 petang, di bulan Ramadhan kita tinggalkan pejabat jam 4 petang. Semuanya gara-gara Bazar Ramadhan.

Tidakkah semua itu mengiyakan apa yang didakwa oleh Habib Bourguiba? Tidakkah semua itu petanda bahawa kita memang tidak produktif di bulan Ramadhan? Tepuk dada, tanyalah iman masing-masing.

Namun, silapnya Habib Bourguiba itu adalah pada kedunguannya menyalahkan puasa dan Islam. Suatu pemikiran yang cacat.

Jadi Konklusinya...Jika kita tidak bersetuju dengan polisi Habib Bourguiba, buktikanlah ia. Jangan bergantung hanya kepada hujah kata-kata bersandarkan al-Quran, Sunnah dan Sejarah semata-mata. Sebaliknya buktikan dengan perbuatan, Ramadhan menambah kualiti diri, bukannya mengundang malas, lesu dan hilang produktiviti.

Wednesday, August 19, 2009

:: Ku Merindui Ramadhan Itu ::


Ku mengharapkan Ramadhan

Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua

Lagu:Harapan Ramadhan
Artis:Raihan dan Manbai

Monday, August 17, 2009

Tayangan 'Rise Up'


Salam alaik~...dah lama rasanya blog ini tidak diupdate... menyebabkan otakku membeku untuk menggerakkan tanganku ini menulis..Apepun,syukur kerana saya diberikan kudrat untuk menulis dalam post kali ini...

Alhamdulillah,syukur sangat kepada Allah kerana salah satu program yang dirancang oleh Lajnah Tarbiyah dan Kepimpinan,Biro Agama telah berjaya diadakan.Mesti semua orang pelik kan,kenapa nama tayangan ini 'Rise Up'? X der nama lain ke?~Hehe~..Sebenarnya nama 'Rise Up' bermaksud Kebangkitkan.Jadi tujuan tayangan ini adalah untuk membangkitkan balik semangat naqib mahupun mad'u tentang kepentingan tarbiyah dan usrah dalam menghadapi dunia yang banyak mehnahnya ini.Pada asalnya,tayangan ini hanya untuk mereka yang menyertai usrah Smart Group tetapi setelah dibincng-bincang balik,tayangan ini juga dibuka kepada guru pelatih lain,mana tahu mereka diberi hidayah untuk menyertainya...

Didalam gerak kerja tayangan ini,saya telah ditaklifkan satu tanggungjawab yang berat iaitu saya perlu menyediakan video untuk tayangan ini.Pada mulanya saya menolak,tapi sebab ramai yang mendesak,terpaksa juga terima.Kalau nak diikutkan,video kali ini lebih mencabar berbanding Video yang saya sediakan semasa Tayangan Air Mata Gaza sebab saya perlu membina sendiri kronologi video ini mencapai matlamat untuk meng'Rise Up'kan penonton supaya mereka sedar bahawa mereka perlu bangkit daripada terus menjadikan umat Islam dan Islam semakin mundur dan dihina.



Apepun,syukur sangat kepada Allah kerana memberi kekuatan untuk saya menyiapkan video itu dalam masa 3 hari.Kalau ikutkan hati,saya mengeluh juga kerana hampir 2 malam saya tidur pukul 4 pagi untuk menyiapkan video ini..tapi bila fikir2 balik...kecik sangat macam kuman mehnah yang saya hadapi..berbanding dengan cabaran yang dihadapi oleh Nabi Muhammad yang menyeru manusia supaya beriman hampir 24 jam siang dan malam sepanjang hayatnya tanpa sedikit pun tedetik hatinya untuk mengeluh...MasyaAllah,mulianya peribadi mu dan lemahnya imanku...

Alhamdulillah,semasa tayangan diadakan,ramai guru pelatih yang hadir..walaupun x seramai seperti Tayangan Air Mata Gaza tetapi hampir semua tempat duduk di Dewan Kuliah A penuh diisi.Apepun,saya mengharapkan agar,semua dapat mengambil iktibar daripada video yang ditayangkan seterusnya terus memperhebatkan dan memperkasa usrah dan program tarbiyah agar terbinalah satu suasana biah solehah di bumi IPGM kampus Tengku Ampuan Afzan yang damai ini.~Wassalam~

Sunday, August 16, 2009

Blog Saifulislam Disekat?


Telah menjadi satu persoalan dan tanda tanya dalam diri saya..Kenapa blog Saifulislam yang merupakan salah satu laman web islamik dalam mencari erti hidup disekat apabila menggunakan wireless IPGM Local atau KL-IPG Student?Adakah ia adalah salah satu propaganda dan fobia politik?Wallahu A'lam....

Saturday, August 15, 2009

::Forum Monyetnya Cinta Kita::


Salam alaik~Alhamdulillah,saya ucapkan kerana pada 8 Ogos 2009 yang lalu,saya diberi peluang untuk mengikuti sebuah wacana ilmu yang telah lama saya nantikan iaitu "Forum Monyetnya Cinta Kita".Forum ini merupakan salah satu daripada program iluvislam.com dan tajuk forum ini telah dikupas dengan baik oleh 3 ahli panel yang sememangnya mempunyai kredibiliti masing2 iaitu:

=>Ustaz Hasrizal Abdul Jamil(Penulis buku Aku terima nikahnya)
=>Ustaz Ahmad Zahiruddin Mohd Zabidi(Penasihat iluvislam.com)
=>Firdaus Djamaris(Trainer ESQ Training Mahasiswa)

Program ini dimulakan dengan bacaan doa,kemudian, diikuti dengan ucapan salah seorang pengasas iluvislam.com iaitu saudara Imran dan selepas itu barulah forum yang telah lama dinanti-nantikan bermula.Alhamdulillah,sepanjang forum dijalankan,pelbagai isu tentang cinta ini dibincangkan.

InsyaAllah jika ada masa lapang,saya akan perincikan perbincangan dalam forum ini.Apepun,tahniah diucapkan kepada iluvislam.com kerana berjaya melakukan program yang hanya menuntut RM3 sahaja daripada peserta yang datang ke forum ini.Moga2 usaha kalian diberkati Allah.

::Iklan di luar dewan::

::Keadaan pentas sebelum forum bermula::

::Iklan promosi ESQ 165::

::Ucapan Pengerusi iluvislam.com::

::Forum Mula Dijalankan::

::Moderator,Ustz Hasrizal,Ustz Zaheruddin dan Firdaus Djamaris::

::Candid::

::Ramainya peserta yang hadir::

Friday, August 7, 2009

Majlis Pertunangan My Sis..

Salam alaik~..Alhamdulillah,syukur saya ucapkan kerana pada 2 Ogos 2009 yang lalu,majlis pertunangan kakak saya yang pertama akhirnya berjaya dilangsungkan.Pelbagai persiapan dilakukan sehingga mak dan kakak saya tidur lewat semata-mata membuat persiapan pertunangan ini.Apepun,saya agak terkejut apabila diberitahu apabila kami akan menghantar sebanyak 13 dulang hantaran kepada keluarga lelaki...

Cuba bayangkanlah baru bertunang dah 13 dulang hantaran..kalau time kahwin nanti mesti lagi banyak kan?.Apepun,pendapat peribadi saya mengatakan bahawa hantaran ini hanyalah merupakan adat orang2 melayu dan tiada nas dan riwayat yang mensyariatkannya...Tidak salah untuk kita ikut adat melayu,tetapi harus dikawal supaya tidak membazir dan menyusahkan serta mempersulitkan urusan pernikahan kerana nabi ada bersabda dalam satu hadis:

“Sebaik-baik pernikahan adalah yang paling mudah”
(Hadis Riwayat Abu Daud, Kitab an-Nikah, no. 2117.Disahihkan oleh Sheikh al-Albani di dalam al-Irwaa’,5/345)

Apepun,pada masa yang sama,saya juga memikirkan perancangan perbelanjaan yang perlu saya bajet untuk membina 'masjid' nanti...Jadi apalagi,rajin2lah menabung dari sekarang..hehe

Perbincangan antara 2 wakil keluarga

"Aku terima tunangnya"


Masing2 berdebar menunggu

Sesi menyarungkan Cincin tunang

Ku memikirkan bajet masa depan

Bersama adik beradik dan saudara

Antara hantaran pertunangan


Thursday, July 23, 2009

Dunia Dah Nak Kiamat??


Pada 22 Julai 2009, satu fenomena astronomi yang dinantikan akan berlaku iaitu fenomena gerhana matahari penuh.Fenomena ini merupakan gerhana mahatari yang terpanjang di abad ini yang akan disaksikan oleh penduduk Bumi dimana laluan gerhana ini meliputi hampir separuh kawasan Bumi. Gerhana matahari separa itu, yang amat sukar dicerap dengan mata kasar, akan berlaku pada 8.23 pagi dan berakhir pada 9.48 pagi.

Bagaimanapun hanya lebih kurang 17.8 peratus sahaja kawasan permukaan Matahari akan ditutupi oleh bulan semasa Gerhana Separa itu berlaku. Kawasan Utara Semenanjung Malaysia merupakan kawasan yang terbaik untuk mencerap gerhana matahari separa itu, katanya.

Dalam abad ini, penduduk Malaysia akan dapat menikmati Gerhana Matahari Separa pada 15 Januari 2010, 9 Mac 2016 dan 26 Disember 2019.

--------------------------------------------------------

TANDA-TANDA KIAMAT


Hudzaifah bin As-yad al-Ghifary berkata, sewaktu kami sedang berbincang, tiba-tiba datang Nabi Muhammad S.A.W kepada kami lalu bertanya, "Apakah yang kamu semua sedang bincangkan.?"
Lalu kami menjawab, "Kami sedang membincangkan tentang hari Kiamat."
Sabda Rasulullah S.A.W. "Sesungguhnya kiamat itu tidak akan terjadi sebelum kamu melihat sepuluh tanda :-


1.. Asap
2.. Dajjal
3.. Binatang melata di bumi
4.. Terbitnya matahari sebelah barat
5.. Turunnya Nabi Isa A.S
6.. Keluarnya Yakjuj dan Makjuj
7.. Gerhana di timur
8.. Gerhana di barat
9.. Gerhana di jazirah Arab
10..Keluarnya api dari kota Yaman menghalau manusia ke tempat pengiringan mereka.


Insaflah wahai sahabat2ku..Kiamat memang sudah jelas tanda-tandanya..So apalagi?Jom Beramal !!


::FORUM MONYETNYA CINTA KITA ::



Monday, July 13, 2009

Lelaki Semakin Pupus?


Salam alaik~...Alhamdulillah hari ini merupakan hari kemasukan pelajar baru ambilan julai 2009 kat maktab aku ni..Maknanya aku dah dapat junior baru..Wahh..X sangka plak aku dah jadi senior ..Boleh gunakan kuasa veto ni..hehe..~Remember Bullying is not allowed in Islam!~

Tapi pada hari ini, ada perkara yang membuatkan aku sangat2 terkejut sehingga aku boleh membuat satu kesimpulan iaitu "Orang lelaki semakin Pupus ".Wahh...statement yang menakutkan..boleh meningkatkan fobia jantina..hehe...

Aku sangat2 terkejut apabila aku mendapat tahu,daripada 19 guru pelatih unit Pendidikan Islam yang mendaftar,hanya 2 orang je lelaki...yang lain semuanya perempuan...Menakutkan bukan?Aku dengar banyak unit lain hadapi masalah yang sama...contohnya unit Bi,aku dengar hanya 3 orang lelaki je yang maujud dalam unit itu...


Apepun,setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya..teringat pulak kata2 hikmah dalam buku 'U-Turn ke Jalan Lurus' iaitu "Pada setiap butiran pasir itu pasti terkandung hikmah"...Perkara ini membawa aku kepada muhasabah diri bahawa sekarang ini kita betul2 berada pada akhir zaman...Coz terbaca satu satu hadis dalam buku 40 hadis akhir zaman:

Daripada Anas r.a. berkata, "Akan aku ceritakan kepada kamu sebuah hadis yang tidak ada orang lain yang akan menceritakannya setelah aku. Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, "Di antara tanda qiamat ialah sedikit ilmu, banyak kejahilan, berlaku banyak perzinaan, ramai kaum perempuan dan sedikit kaum lelaki, sehingga nantinya seorang lelaki akan mengurus lima puluh orang perempuan."

(H.R. Bukhari Muslim)

Menakutkan bukan?Seolah2 tanda hari kiamat itu dah jadi satu kenyataan!!So konklusinya..Carilah bekal untuk ke alam akhirat dengan amal dan iman coz dunia dah nak kiamat...Wassalam~

Sunday, July 12, 2009

Coretan Buat Bakal Isteriku....

Oleh :Musafir Hidayah
www.iluvislam.com

Assalamualaikum wrt. wbt.

Untukmu, Bakal isteriku..

Tangan ini mula menulis apa yang telah dikarangkan oleh hati ini di dalam kalbu. Aku mula tertanya-tanya adakah aku sudah seharusnya mula mencari sebahagian diriku yang hilang. Bukanlah niat ini disertai oleh nafsu tetapi atas keinginan seorang muslim mencari sebahagian agamanya. Acap kali aku mendengar bahawa ungkapan "Kau tercipta untukku."

Aku awalnya kurang mengerti apa sebenarnya erti kalimah ini kerana diselubungi jahiliyah. Rahmat dan hidayah Allah yang diberikan kepada diriku, baru kini aku mengerti bahawa pada satu hari nanti, aku harus mengambil satu tangungjawab yang sememangnya diciptakan khas untuk diriku, iaitu dirimu. Aku mula mempersiapkan diri dari segi fizikal, spiritual dan juga intelektual untuk bertemu denganmu.

Aku mahukan pertemuan kita yang pertama aku kelihatan 'sempurna' di hadapanmu walaupun hakikatnya masih banyak lagi kelemahan diri ini. Aku cuba mempelajari erti dan hakikat tanggungjawab yang harus aku galas ketika dipertemukan dengan dirimu. Aku cuba membataskan perbicaraanku dengan gadis lain yang hanya dalam lingkaran urusan penting kerana aku risau aku menceritakan rahsia diriku kepadanya kerana seharusnya engkaulah yang harus mengetahuinya kerana dirimu adalah sebahagian dariku dan ianya adalah hak bagimu untuk mengetahui segala zahir dan batin diriku ini.


Apabila diriku memakai kopiah, aku digelar ustaz. Diriku diselubungi jubah, digelar syeikh. Lidahku mengajak manusia ke arah makruf digelar daie. Bukan itu yang aku pinta kerana aku hanya mengharapkan keredhaan Allah. Yang aku takuti, diriku mula didekati oleh wanita kerana perawakanku dan perwatakanku. Baik yang indah berhijab atau yang ketat bert-shirt, semuanya singgah disisiku. Aku risau imanku akan lemah. Diriku tidak dapat menahan dari fitnah ini. Rasulullah S.A.W pernah bersabda, "Aku tidak meninggalkan setelahku fitnah yang lebih bahaya untuk seorang lelaki melainkan wanita."

Aku khuatir amalanku bukan sebulatnya untuk Rabbku tetapi untuk makhluknya. Aku memerlukan dirimu untuk menghindari fitnah ini. Aku khuatir kurangnya ikhlas dalam ibadahku menyebabkan diriku dicampakkan ke neraka meninggalkan kau seorang diri di syurga. Aku berasa bersalah kepada dirimu kerana khuatir cinta yang hak dirimu akan aku curahkan kepada wanita lain. Aku sukar untuk mencari dirimu kerana dirimu bagaikan permata bernilai di antara ribuan kaca menyilau. Tetapi aku pasti jika namamu yang ditulis di Luh Mahfuz untuk diriku, nescaya rasa cinta itu akan Allah tanam dalam diri kita. Tugas pertamaku bukan mencari dirimu tetapi mensolehkan diriku. Sukar untuk mencari solehah dirimu andai solehku tidak setanding dengan ke’soleh’anmu. Janji Allah pasti kupegang dalam misi mencari dirimu. "Wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik."

Jiwa remaja ku ini mula meracau mencari cinta. Matang kian menjelma dan kehadiran wanita amat terasa untuk berada di sisi. Setiap kali aku merasakannya, aku mengenangkan dirimu. Di sana engkau setia menunggu diriku, tetapi di sini aku curang kepadamu andai aku bermain dengan cinta fatamorgana. Sampaikan doamu kepada diriku agar aku dapat menahan gelora kejantananku disamping aku mengajukan sendiri doa diperlindungi diri.




Bukan harta,rupa dan keturunan yang aku pandang dalam mencari dirimu. Cukuplah agama sebagai pengikat kasih antara kita. Saat di mana aku bakal melamarmu, akan ku lihat wajahmu sekilas agar mencipta keserasian diantara kita kerana itu pesan Nabi kita. Tidak perlu alis mata seakan alis mata unta, wajah bersih seakan putih telur ataupun bibir merah delima tetapi cukup cuma akidah sekuat akar, ibadah sebagai makanan dan akhlak seindah budi.

"Kahwinilah isteri kerana empat perkara; keturunan, harta, rupa dan agama. Dan jika kau memilih agama, engkau tidak akan menyesal.” Jika aku dipertemukan dengan dirimu, akan ku jaga perasaan kasih ini supaya tidak tercurah sebelum masanya. Akan ku jadikan syara’ sebagai pendinding diri kita. Akan ku jadikan akad nikah itu sebagai cop halal untuk mendapatkan dirimu. Biarlah kita mengikuti nenek moyang kita, Nabi Adam dan Siti Hawa yang bernikah sebelum disatukan agar kita dapat menikmati kenikmatan perkahwinan yang menjanjikan ketenangan jiwa, ketenteraman hati dan kedamaian batin. Doakan diriku ini agar tidak berputus asa dan sesat dalam misi mencari dirimu kerana aku memerlukan dirimu untuk melengkapkan sebahagian agamaku.


Dariku, Bakal suamimu.