Wednesday, November 3, 2010

::Indahnya Solat Diatas Tanah ::

Smart Group Futsal & Volleyball 2010,IPG TAA

Sabda nabi :
Telah dijadikan untuk kita bumi seluruhnya adalah masjid. Maka jangan anda sapu pasir pada tempat sujud kerana rahmat Allah berada di hadapan. Dan berdebu muka ku untuk Allah yang maha Mulia lagi maha Tinggi sebab pasir kerana itulah puncak ibadah kepada Allah Taala....(Hadis )

 @@@@@@@@@@@@@


Salam alaik~ .Pernah kah sahabat2 semua bersujud?Mesti jawapannya PERNAH kan,sebab kita mesti akan sujud dalam solat harian kita...tetapi pernahkah sahabat2 sekalian bersujud diatas tanah?Mesti ada yang kata PERNAH dan TAK PERNAH ...bagi yang sudah pernah,alhamdulillah,anda boleh dikatakan orang yang bertuah dan terpilih...tetapi bagi mereka yang tidak pernah,maka cubalah bersujud diatas tanah sekurang2nya sekali seumur hidup kerana dalam satu perbincangan &persepakatan ulama' berdasarkan hadis diatas telah mengatakan bahawa perlunya kita bersujud diatas tanah sekurang2nya sekali seumur hidup bagi merasai fitrah kejadian kita iaitu dicipta daripada tanah.

Dengan sujudnya sahabat2 semua diatas tanah,sahabat2 semua akan dapat merasai satu ketenangan yang luar biasa...ketenangan yang berlaku apabila kita merendahkan diri kita sebagai seorang hamba yang hina dihadapan Allah..Subhanallah~Moga2 sahabat semua dapat merasai kemanisan ketenangan tersebut.

Alhamdulillah,baru2 ini,saya dan sahabat2 di IPG TAA,berkesempatan untuk merasai solat dhuha  diatas padang(tanah) didalam Program Smart Group Futsal & Volleyball iaitu Usrah kubra di IPG TAA..satu pengalaman yang berharga apabila perlu melalui modul mengambil air sembahyang dengan berkongsi satu botol air dan terus solat dhuha diatas padang dan seterusnya slot tazkirah,dan akhirnya  bermain futsal dan bola tampar..Alhamdulillah,berjaya juga program yang dirancang~..kredit kepada semua naqib yang bertungkus-lumus menjayakan program itu..

Sahabat2 sekalian,contohilah beberapa tokoh yang hebat dan terkemuka yang sanggup dan sangat seronok untuk solat diatas tanah tanpa rasa segan dan silu.....Subhanallah~

Kisah 1:
Dari Wail berkata, "Aku melihat Nabi saw apabila beliau sujud, beliau meletakkan dahi dan hidungnya di atas tanah." 

(Ahkamul Qur 'an lil Jash Shoh, juz 3 hal. 36 Musnad Ahmad Bin Hanbal, juz 4)

Kisah 2:
Abu Hurairah berkata: "Aku melihat Rasullah Saw melakukan sujud pada hari turun hujan dan pada dahi beliau terdapat bekas-bekas tanah "

Kisah 3:

Dari Ibnu Ubaidah berkata, "Sesungguhnya lbnu Mas'ud tidak sujud kecuali di atas tanah."
(Majmaul Zawaid juz 2 hal. 57 dari Thabarani filKabir).
Kisah 4:

“Umar bin Abd Aziz salah seorang Khalifah bani Umayyah ketika sujud tidak hanya  memakai tikar yang terbuat dari
ranting pohon kurma, bahkan dia menaruh diatasnya (tikar tersebut) tanah dan dia sujud diatasnya.
(Syarah al-Ahwadzi juz 1 hal. 272 Fathul Ban juz 1 hal. 410)

 KESIMPULAN & MUHASABAH:

Dari TANAH kita diciptakan dan kedalam TANAH juga kita akan dikembalikan...Maka Sujudlah diatas TANAH dengan rasa hina dan rendah diri supaya kita SEDAR bahawa kita ini hanya hamba yang HINA disisi Allah kerana hanya diciptakan dari TANAH dan kita juga hanya makhluk yang lemah yang akan ditanam di dalam TANAH yang HINA...

Thursday, September 9, 2010

Dilemma Hari Raya :Sedih atau Gembira??


Aku merenung sebuah kelendar yang ada didinding bilikku.Aku tatap lama-lama kelendar itu sambil mencari sesuatu yang selama ini menjadi persoalan bagi diriku.Alhamdulillah,akhirnya aku temui juga jawapan bagi persoalan itu iaitu melalui satu tarikh keramat yang ku tunggu2 selama ini.Itulah dia tarikh 1 Syawal 1431H iaitu Hari Raya Aidil Fitri akan jatuh pada esok hari.Syukur..Alhamdulillah~

Apabila aku tatap tarikh keramat itu,tiba-tiba aku dapat rasakan perubahan pada diriku.Perasaanku bercampur baur.Oh,begitu kabut,Seolah-olah berlaku satu peperangan di dalam diriku iaitu peperangan diantara 2 pasukan tentera yang sangat dahagakan kemenangan.Masing-masing cuba berjuang bermati-matian untuk mendapat gelaran juara.

@@@@@@@@@@

Tanpa aku sedari,tiba-tiba datang Pasukan Tentera 1 kearahku.Pasukan tentera 1 itu bermatian-matian mengajakku untuk BERGEMBIRA.Aku berfikir sejenak lalu mempersoalkan kenapa aku harus GEMBIRA?Katanya,tarikh itu adalah tarikh KEGEMBIRAAN dan semua orang,tak kira siapa mesti meraikannya dengan rasa GEMBIRA.Aku mempersoalkan lagi :"Perlu GEMBIRA juga ke walaupun orang itu tidak tahu kenapa dia perlu BERGEMBIRA?.Kata pasukan tentera pertama itu dengan Yakin :"Ya,semua orang mesti BERGEMBIRA walaupun orang itu tidak tahu mengapa dia mesti GEMBIRA!"

Sedang aku berdiskusi dengan Pasukan Tentera 1,tiba-tiba datang kepadaku seorang pemuda.Wajahnya putih bersih dan aku merasa aman dengan kehadirannya.Dia terus berdiri di sisiku dan menghadap Pasukan Tentera 1 itu.Lalu terus menjerit sambil menunjukkan jari telunjuk ke arah Pasukan Tentera 1 itu :

"Kau DUSTA wahai Pasukan Tentera 1 !Kau telah mengkhianati kebenaran !Aku datang ke sini tidak lain tidak bukan adalah untuk MEMBAWA KEBENARAN!! Manusia mana boleh gembira tanpa ada tujuan.Kegembiraan itu milik TUHAN dan TUHAN telah memberikan syarat untuk kita bergembira pada hari istimewa tersebut.

Buktinya rujuk Surat Cinta yang telah diturunkan kepada manusia iaitu pada Surah Al-Baqarah ayat 183 :


"Wahai orang-orang yang beriman!Diwajibkan kepada kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan keatas orang2 terdahulu daripada kamu,MUDAH-MUDAHAN KAMU BERTAQWA"(2:183)

"Wahai Pasukan Tentera 1,ketahuilah kamu bahawa,di dalam ayat ini,Allah telah menyatakan satu golongan dan golongan ini sahajalah yang telah menepati syarat untuk BERGEMBIRA di Hari Raya .Itulah dia golongan yang berjaya mencapai tujuan sebenar berpuasa di Bulan Ramadan iaitu seseorang yang berpuasa 30 hari di Bulan Ramadan dan berjaya menjadikan dirinya untuk berTAQWA dan lebih beriman kepada Allah dengan ibadah puasa yang dilakukan.Itulah golongan yang mencapai KEMENANGAN dan hanya golongan yang mencapai KEMENANGAN sahaja yang layak untuk bergembira di Hari Raya.

'' Hal ini sangat bertentangan dengan keadaan di akhir zaman iaitu mereka hanya bergembira kosong walaupun tidak tahu makna mereka bergembira di pagi raya malah menyambut hari istimewa berkenaan dengan maksiat dan penuh dosa.Buktinya,banyak hiburan disiarkan di televisyen dan media lain malah ramai artis yang berpakaian seksi tidak cukup kain menyatakan dia sangat gembira dihari raya..Persoalannya apa yang dia gembirakan?Jadi bertaubatlah wahai Pasukan Tentera 1 !!

Lalu berundurlah Pasukan Tentera 1 dengan rasa malu dan hiba.Aku tercengang melihat situasi yang berlaku dihadapanku sehingga tak mampu meluahkan apa yang dilihat.


@@@@@@@@@@@@

Sedang aku tercengang,tiba-tiba datang kepadaku Pasukan Tentera ke-2.Pasukan Tentera ke-2 ini pula mengajak sesuatu yang berbeza daripada Pasukan Tentera 1.Mereka telah bermati-matian mengajakku untuk BERSEDIH pada hari Istimewa tersebut.Aku pun berfikir sejenak dahulu sebelum aku membuat keputusan.Lalu aku mempersoalkan kenapa aku perlu BERSEDIH?Jawabnya :"Kau mesti SEDIH pada hari itu kerana ramai manusia yang SEDIH pada hari tersebut!!".

Aku mempersoalkan lagi "Kenapa aku berSEDIH apabila ramai di sekelilingku SEDIH, sedangkan aku tidak tahu mengapa harus aku SEDIH".Lalu jawab Pasukan Tentera ke-2 itu dengan tegas:"Kau mesti ikut budaya sesuatu tempat itu.Kau perlu menghormati masyarakat pada tempat itu.Kalau mereka semua bersedih tetapi kau pula tida bersedih,maka kau telah dianggap sebagai Pengkhianat Masyarakat kerana tidak menghormati budaya masyarakat itu !".Aku mula menjadi bingung dan pening serta semakin keliru untuk membuat keputusan.

Sedang aku dalam keadaan dilemma itu,tiba-tiba datang kepadaku seorang tua yang barangkali umurnya telah mencapai 80 tahun.Dia berjalan dalam keadaan membongkok kearahku.Air muka wajahnya begitu tenang sekali,begitu mendamaikan apabila memandang wajahnya.Dia terus berada disisiku dan berdiri menghadap kearah Pasukan Tentera ke-2.

Lalu dia telah menjerit :"Kau telah berdusta wahai Pasukan Tentera ke-2!Kau bukan membawa kebenaran tetapi kau telah membawa satu Pembohongan yang akhirnya akan membawa kepada kecelakaan.Mana boleh seseorang manusia itu BERSEDIH pada hari Istimewa itu hanya kerana masyarakat di sekelingnya berSEDIH.Mana boleh seseorang manusia berSEDIH pada hari istimewa tersebut tanpa diketahui kerana apa dia berSEDIH.

Manusia yang menangis di hari lebaran itu hanya kerana melihat banyaknya drama yang menayangkan kisah2 sedih di hari lebaran adalah manusia yang tidak berpendirian teguh kerana bersedih diatas sesuatu perkara yang tidak realistik.Jadilah seorang yang REALISTIK.Nabi Muhammad S.a.w telah memberikan kita sebab-sebab yang realistik untuk kita bersedih di hari lebaran itu.Buktinya :

1.Rasulullah bersabda:

"Sesungguhnya akan datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang diberkati, Allah mewajibkan kamu berpuasa di dalamnya. Pada bulan Ramadhan dibuka pintu-pintu syurga, dikunci semua pintu neraka, dibelenggu semua syaitan. Di malamnya ada satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Barangsiapa yang tidak memperolehi kebajikan pada malam itu berertilah diharamkan baginya segala kebaikan untuk dirinya."

2.Rasulullah bersabda:

"....Sesungguhnya Malaikat Jibril telah mebisikkan(doa) kepadaku...katanya:CELAKALAH ORANG YANG MENDAPATI/MELALUI BULAN RAMADAN,TETAPI DOSANYA TIDAK JUGA DIAMPUNI.Lalu aku mengaminkan doa tersebut.....(Riwayat Bukhari)

"Jadi,untuk pengetahuan kamu wahai Pasukan Tentera ke-2.Hadis-hadis diatas adalah sebab2 realistik mengapa kita perlu bersedih.Yang pertamanya,perkara yang kita MESTI SEDIH pada Hari Raya itu ialah kita sedih kerana meninggalkan bulan Ramadan yang mana telah dinyatakan pelbagai keistimewaannya didalam hadis pertama itu.Yang Kedua ialah kita gerun dan takut dengan ancaman Allah yang telah dinyatakan di dalam hadis ke-2,lalu kita bermuhasabah diri dan muhasabah yang kita lakukan itu telah menyebabkan kita merasa SEDIH jika kita tidak bertambah beriman setelah meninggalkan bulan Ramadan.

Mendengar penerangan dari orang tua itu,lantas Pasukan Tentera Ke-2 mengambil jalan untuk berundur dari medan peperangan dengan rasa insaf dan hiba.

@@@@@@@@@@@@

Maka akhirnya,tamatlah peperangan yang berlaku didalam diriku.Aku mula memahami apakah aku patut GEMBIRA atau aku patut SEDIH.Tetapi anda pula bagaimana?Tepuk dada tanya iman.Selamat Beramal~

Sunday, September 5, 2010

:: Mencari Malam Emas Itu !!! ::


Salam akhir Ramadan sahabat2 sekalian...samada kita sedar atau tidak,masa telah berlalu dengan sangat pantas...hari ini sudah 26 hari kita berpuasa di bulan Ramadan dan pada malam ini akan masuk malam ke 27 Ramadan...Pada masa inilah orang beriman akan memburu satu malam yang sangat istimewa yang dinamakan Lailatul Qadar...

Jadi,apa yang perlu kita lakukan pada malam2 akhir Ramadan ini?Adakah dengan membuat kek dan kuih raya?atau menjahit dan membeli baju raya?Oh,tidak!!Sesiapa yang tidak merebut malam2 akhir Ramadan ini untuk berlumba2 beribadah kepada Allah,maka dia adalah seorang yang sangat rugi!!

Nabi bersabda:“Aku keluar untuk mengkhabarkan kepada kamu berkenaan Lailatul Qadar, tetapi ada dua orang sedang berselisih sehingga pengetahuan berkenaannya tidak diberikan. Mudah-mudahan ini lebih baik bagi kamu, carilah di malam 29, 27, 25 (dan dalam riwayat lain, pada malam ke tujuh, sembilan dan lima).” (Hadis Riwayat al-Bukhari (4/232))

Sahabat2 sekalian,telah diriwayatkan dalam satu hadis,Saidatina Aisyah bertanya kepada Rasulullah,apa yang perlu buat jika bertemu dengan LailatulQadr?Nak tau jawapannya?baca hadis di bawah:

Telah diriwayatkan dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha bahawa dia bertanya, “Ya Rasulullah, apa pendapatmu jika aku mendapat Lailatul Qadar (mengetahui terjadinya), apa yang mesti aku ucapkan?” Beliau menjawab,“Ucapkanlah,(Allahumma innaka ‘afuwwun karim, tuhibbull ‘afwa , fa’fu ‘anni) Ya Allah Engkau Maha Pengampun dan Mencintai orang yang meminta ampunan, maka ampunilah aku
(Hadis Riwayat al Tarmizi.Sanadnya sahih)i (3760),

Apa lagi yang kita kena buat pada 10 malam terakhir ini??
Sahabat2 sekalian,cubalah untuk hidupkan malam anda untuk beribadah kepada Allah...Perbanyakkan membaca Al-Quran dan bersolat sunat dalam menghidupkan baki2 malam keemasan ini..
Kerana apa?kerana Nabi telah menjanjikan sesuatu pada sesiapa yang menghidupkan malam pada bulan Ramadan iaitu:

"Sesiapa yang menghidupkan malam-malam Ramadan kerana beriman dan mengharapkan pahala daripada Allah, maka diampuni dosanya yang telah lalu." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Lagi??Apa apa tindakan dan reaksi Rasulllah pada 10 malam terakhir??Hayati Hadis dibawah:

Aisyah meriwayatkan, "Sesungguhnya Nabi apabila memasuki sepuluh hari terakhir di bulan Ramadan, benar-benar menghidupkan malam (untuk beribadah) dan membangunkan isteri-isterinya (agar beribadah) dan baginda menguatkan ikatan sarungnya (iaitu tidak menggauli isteri-isterinya)." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Subhanallah~...begitu sekali ghairahnya nabi Muhammad mencari dan kepingin untuk beribadah bersungguh di Lailatul Qadr..Kita pula bagaimana?Renung2kan dan selamat beramal!!

Saturday, September 4, 2010

::Program Pemantapan Dakwah & Tanzim::


Salam alaik dan salam ramadan kepada sahabat2 semua..Syukur kita panjatkan kerana sedar tak sedar kita telah berada pada Zon Keemasan iaitu Zon LailatulQadar..Moga2 kita merebut peluang untuk mengutip sebanyak mungkin emas pada penghujung Ramadan ini.

Alhamdulillah,semasa saya melakukan Pengalaman Berasaskan Sekolah(PBS) di Pasir Mas,Kelantan,banyak masa dipenuhi dengan aktiviti.Saya telah dijemput oleh sahabat saya yang merupakan Alumni SMKA Lati untuk memberi pengisian kepada BADAR SMKA LATI 2010 dan tajuk yang telah diberikan ialah "Tuntutan Dakwah& Tanzim".

Pada mulanya,saya nak menolak jemputan itu,kerana diri saya pun masih tak faqih tentang dakwah dan tanzim.Inikan pula nak sampaikan ceramah yang berkaitan dengan itu.Tapi setelah beberapa kali dipujuk,akhirnya saya akur.Saya berpegang kepada prinsip 'Semakin banyak memberi,semakin banyak yang akan kita perolehi'.InsyaAllah.

Dalam mencari bahan sebagai persediaan memberi pengisian,saya banyak merujuk sebuah buku yang bertajuk 'Al-Muntalaq' iaitu karangan Muhammad Ahmad ar-Rasyid.Buku ini rupanya sangat2 menarik untuk dibaca dan dijadikan panduan.Al-Muntalaq bermaksud :Langkah bermula dan buku ini sangat memberi panduan kepada para daie yang baru nak berjinak2 dengan agenda dakwah.

Sebenarnya,daripada apa yang saya dapat tahu dari sahabat saya yang juga alumni SMKA Lati ini,BADAR SMKA Lati mengalami beberapa masalah.Satunya,sangat sedikit bilangan di kalangan mereka yang hendak menggerakkan dakwah di SMKA Lati...masing2 tak nak terlibat dengan penglibatan dalam BADAR..Jadi,hanya sedikit sahaja bilangan ahli dalam BADAR.Kesian diorang ,sebab tu depa lemah semangat.

Yang kedua ialah dari segi kepimpinan dalam berorganisasi...Pengerusi dan jawatan MT lain yang dipilih memegang jawatan itu dalam keadaan paksa rela..disebabkan tiada yang mahu menjadi,maka jawatan itu telah diberi secara paksa rela kepada seseorang...Jadi bila hati tidak MAHU,adakah ia bisa bergerak kearah MAMPU? Berat nanang !!!~huhu~..dan akhirnya menghasilkan masalah lain dalam tanzim BADAR iaitu budaya kurang cakna dan kurang berdisplin dalam berorganisasi....

Ok,Seperti yang dipersetujui oleh kedua2 pihak,program ini berlangsung pada 30 Ogos 2010 iaitu hari Isnin bermula pada pukul 2.15 petang.Maknanya lepas balik dari sekolah untuk jalankan PBS..terus pi ke SMKA Lati..huhu..memang perlukan mujahadah juga tu...huhu.

Tepat pukul 2.15 ptg saya sampai di Dewan Makan SMKA Lati,hanya beberapa orang sahaja yang datang.Oleh itu, kami menunggu ketibaan semua ahli Badar hadir sebelum memulakan program,akhirnya program bermula pada pukul 2.40 ptg.Mungkin ini antara kelemahan kita yang menggerakkan Islam iaitu lemah dalam pengurusan masa.



Saya memulakan pengisian saya dengan pengenalan tentang dakwah dan mentadabur satu ayat Quran iaitu Surah At-Taubah ayat 24 sebagai penegasan betapa pentingnya kita berdakwah:

Katakanlah (Wahai Muhammad): "Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda Yang kamu usahakan, dan perniagaan Yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal Yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara Yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk ugamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang Yang fasik (derhaka).(Surah At-Taubah:24)

Saya mengaitkan ayat tersebut dengan Tauhid Uluhiyah.Tauhid Uluhiyah ialah meyakini bahawa Allah sahaja sebagai tempat pengabdian dan sembahan.Dengan erti kata lain ialah kita mencintai Allah dan menjadikan kecintaan kita itu menjadikan hanya Dia yang kita sembah dan abdikan.Dan apabila kita mengatakan tentang cinta,Cinta memerlukan satu bukti dan tidak dinamakan cinta jika tiada satu pembuktian.

Dan bukti bagi suatu kecintaan hanyalah satu iaitu PENGORBANAN.Dan Allah telah tetapkan kepada manusia senarai mengikut turutan iaitu perkara yang perlu kita Korbankan sebagai tanda keimanan kita kepada Allah dan ia telah jelas dinyatakan dalam ayat Quran yang saya tadabur tadi iaitu Surah At-Taubah ayat 24.

Mengikut ayat tersebut,berikut merupakan turutan perkara yang perlu manusia lakukan pengorbanan:

1.Allah
2.Rasulullah
3.Jihad
4.Ibu Bapa
5.Anak-anak
6.Sanak saudara
7.Isteri@Suami
8.keluarga kerabat
9.Harta benda
10.Perniagaan
11.Tempat Tinggal

Tegasnya,yang berada pada no 4 iaitu ibubapa sehingga no 11 iaitu tempat tinggal tidak boleh mendahului kedudukan no 1,2,dan 3.Pengorbanan kpd no 1,2,3 iaitu Allah,Rasul dan jihad tidak boleh berada dibawah .Ia mesti berada di ranking no 1,2 dan 3.Dan pada akhir ayat itu Allah telah menegaskan barang siapa yang mendahulukan perkara lain megatasi no 1,2 dan 3 iaitu pegorbanan kepada Allah,Rasul dan Jihad maka tunggulah bahawa Allah akan menurunkan azab kepada mereka..Nauzubillahi min Zalik..

Yang saya nak tekankan ialah tentang besarnya prioriti jihad dalam ranking pengorbanan yang perlu kita lakukan.Dan ulama' telah mentafsirkan Jihad itu dalam erti kata 'Amal Ma'ruf &Nahi Mungkar..itulah yang dikatakan -->Dakwah..So,konklusinya, betapa besarnya prioriti Dakwah dalam kita beriman dengan Tauhid Uluhiyah.Jadi persoalannya adakah kita benar2 telah mengorbankan diri kita kepada Allah,Rasul dan Jihad iaitu dakwah?Apabila berlaku pertindihan kepentingan diri dan kepentingan dakwah,adakah anda bersedia untuk menginfakkan diri utk kepentingan dakwah?huhu~Berat sungguh nak jawab soalan ini....


Dalam pengisian saya juga,saya banyak menunjukkan video2 yang berkaitan dengan pentingnya peranan dakwah kepada masyarakat,keluarga dan diri.Sebab takut depa ni ngantuk kan dengar ceramah..dahlah puasa,buat waktu petang pula tu..tu pasal tayang banyak video..Perkara kedua yang saya buat penekanan ialah tentang kepentingan pengorbanan dalam berdakwah dan analogi 3 pekerja yang menjawab persoalan kerana apa kita berdakwah.

Sedang asyik saya memberi pengisian,tetiba saya mendapat arahan dari urusetia untuk menangguhkan pengisian tersebut kerana berlaku beberapa masalah..iaitu,pada ketika itu,kat SMKA Lati tu tak ada air,jadi ramai pelajar yang berulang alik dari rumah ke sekolah...dan ramai diantara mereka yang naik bas,dan bas terakhir yang lalu kat situ ialah pada pukul 4 ptg..dan akhirnya pengisian itu ditunda kepada hari Rabu petang iaitu 1 September 2010..huhu.~


Dan pada hari rabu tersebut,saya lebih menfokuskan terhadap permasalahan tanzim.Saya memulakan set induksi dengan menggunakan teknik sumbang saran keatas gambar sebuah bangunan berkembar yang dinamakan KLCC...Saya suruh mereka memikirkan bila melihat bangunan KLCC dan apa kaitannya dengan tanzim iaitu secara khususnya organisasi BADAR?

Alhamdulillah,ada yang memberi respon yang tepat.Ibrah dari gambar ini ialah,kita perlu belajar dari kekukuhan yang ada pada bangunan KLCC tersebut.Kenapa KLCC boleh jadi bangunan yang kukuh?kerana ia mempunyai basement yang kuat...Apa yang menjadikan basementnya kuat?kerana basement atau pasak yang ditanam dibawah tanah bagi bangunan KLCC adalah 2 kali ganda panjangnya dari panjang bangunan yang kelihatan diatas tanah...sebab itu,bangunan itu menjadi kukuh...

So apa kaitannya kekukuhan KLCC dengan tanzim atau organisasi?Sebenarnya buat pengetahuan sahabat2 semua,Allah itu Maha Bijaksana,Dia telah terlebih dahulu mengajar kita untuk belajar dari kekukuhan sesebuah bangunan iairu analogi yang sangat indah jika difikirkan...Cuba selak pada Surah As-Saff ayat ke 4 iaitu:


Dalam firman Allah diatas,Allah menyatakan bahawa Dia suka kepada satu golongan yang membela agama-Nya..yang mana,ciri orang yang membela agama-Nya ialah berada dalam barisan yang tersusun rapi sepertimana kukuhnya satu bangunan..Subhanallah~

Jadi bagaimana nak wujudkan tanzim yang tersusun sepertimana kukuhnya sesebuah bangunan?Jawapannya ialah back to the basic...kukuhkan asas tanzim tersebut..Apa asas bagi tanzim yang kukuh?Antaranya ialah mempunyai Visi dan Misi yang jelas..iaitu menjadikan Allah sebagai tujuan..ia secara tidak langsung sangat berkait dengan akidah islamiah...Selain itu,Visi dan Misi juga perlu jelas ,spesifik,sesuai dgn waqi' dan mempunyai hala tuju yang jelas...kemudian,mempunyai perancangan yang tersusun..iaitu mempunyai perancangan yang lepas(sbg kayu ukur kejayaan perancangan semasa dan akan datang),Perancangan semasa dan perancangan akan datang..

Selain itu, kekuatan ukhuwah diantara anggota organisasi sangat memainkan peranan yang penting..Sebenarnya ada banyak lagi..tapi saya pun sebenarnya masih jahil dalam bab ini..huhu~Kalau nak diikutkan,organisasi yang saya pegang sekarang pun sangat kecil iaitu Lajnah Tarbiyah Biro Kerohanian JPP iaitu lajnah yang menguruskan pengurusan usrah..tu pun masih belum teratur dan masih ada banyak kelemahan dari segi perancangan dan perlaksanaan program..X per2..belajar sikit2~huhu..


Selepas itu,untuk slot kedua..saya telah membahagikan mereka kepada 4 kumpulan untuk menganalisis organisasi yang sedia ada atau dikenali sistem SWOT iaitu menganalisis kekuatan,kelemahan,peluang dan ancaman tanzim BADAR tersebut.Alhamdulillah,ia berjalan lancar.Antara masalah terbesar mereka ialah :

1)dari segi perancangan iaitu tiada perancangan program yang tersusun.

2)dari segi displin iaitu ramai yang x dapat beri komitmen untuk hadir ke mesyuarat,perjumpaan dan program menyebabkan banyak rancangan dan agenda organisasi tergendala dan ramai juga tidak dapat beri komitment terhadap taklifan yang diberikan oleh Pengerusi dan MT....

3)dari segi ukhuwah iaitu wujud beberapa perbezaan pemikiran dalam satu organisasi menyebabkan sukranya untuk melaksanakan wahdatulfikr iaitu kesatuan pemikiran...

Moga2 dengan program yang dilaksanakan,BADAR SMKA Lati dapat mengorak langkah maju kehadapan untuk memacu dakwah dan tarbiyah di bumi mereka bagi mewujudkan Biah Solehah..InsyaAllah.Bagi diriku juga,ia satu muhasabah yang baik tentang pengurusan organisasi iaitu pengurusan Usrah di bumi Afzan..walaupun usrah di bumi Afzan masih dalam keadaan baru nak membangun,masih belum mantap dan masih banyak kelompongan tapi insyaAllah akanku cuba sedaya mungkin untuk cuba memantapkannya agar tarbiyah akan terus menghijau di Bumi Afzan..InsyaAllah :)

::Murabbi Itu.....


Jam menunjukkan pukul 10.10 pagi.Aku teringat pagi tadi,sewaktu berjumpa dengan Penolong Kanan Pentadbiran SK Sultan Ibrahim 1,Puan Fatimah,sambil memberikan senyuman, dia telah memberikanku sehelai kertas kecil dan bila ku amati tulisan pada kertas itu,ia tertulis

--- KELAS GANTI: 5 INTELEK, PUKUL 10.15 PAGI ---

Barulah ku mengerti,aku telah diarahkan untuk mengganti kelas 5 Intelek pada jam 10.15 pagi.Subhanallah,pada hari pertama aku menjalankan Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS),sudah ditaklifkan untuk mengganti kelas.Aku menggangguk dan membalas senyuman Pn Fatimah sambil mengatakan ''InsyaAllah'' menandakan aku setuju dan bersedia untuk menggantikan kelas 5 Intelek itu.Pn Fatimah mengucapkan terima kasih dan memberi senyuman sambil berkata :

"Cikgu harap awak dapat guna kesempatan ini untuk mencari pengalaman dalam mengajar dan dapat memberi semangat dan kata ransangan kepada kelas 5 Intelek ini untuk rajin belajar kerana kelas ini merupakan kelas kedua terakhir..Selamat Berjaya".

Ooo..baruku tahu,kelas 5 Intelek merupakan kelas kedua terakhir.Syukur kerana tutorku bagi PBS kali ini ialah Pn Fatimah.Bagiku,beliau merupakan seorang guru yang sangat baik,lemah lembut dan selalu mengingatkan dan memberi nasihat kami untuk sentiasa menjadi guru yang memberi komitmen apabila menjadi guru sebenar nanti.

Aku melihat kembali jam tanganku,tepat pukul 10.12 pagi.Tanpa disedari,rupa-rupanya aku telah membazirkan masa dengan tenggelam dalam lamunan selama 2 minit.Aku dengan segera ke Bilik Gerakan SK Sultan Ibrahim 1 yang juga merupakan tempat 'lepak' bagi kami iaitu guru pelatih IPG yang jalankan PBS di sekolah itu.

Sebenarnya aku tidak berseorangan di sekolah itu.Aku ditemani dengan 4 orang lagi yang mempunyai tujuan yang sama datang ke sekolah itu..iaitu seorang yang sama IPG denganku yang juga merupakan sahabatku,2 orang muslimat dari IPG Tengku Bainun,Pulau Pinang dan seorang lagi lelaki dari IPG Keningau,Sabah.

Apabila sampai sahaja di Bilik Gerakan,aku terus berjumpa dengan sahabatku dari IPG yang sama.Aku memanggilnya dengan panggilan 'din'.

"Din,ko tau kan,kita kena ganti kelas 5 Intelek pukul 10.15 ni,tinggal 3 minit je lagi..kita nak wat gapo ye dalam kelas tu nanti?"aku bertanya.

Din dengan tenang menjawab "Ala..bereh je..kita main2 je dalam kelas...mula2 kita ajar nyanyi lagu nasyid pastu kita main kuiz agama ye..aku conduct nasyid,kau pulak conduct kuiz agama ye..bagi je soalan yang simple2..asalkan budak happy".

Tepat pada pukul 10.15 pagi,kami masuk kedalam kelas 5 Intelek.Murid2 dalam kelas itu semuanya memandang kami berdua dengan muka yang penuh persoalan,mungkin diorang agak pelik melihat muka baru masuk ke dalam kelas itu.Aku terus meluru ke meja yang berada dihadapan sekali di dalam kelas iaitu meja guru.Sahabatku terus memulakan proses Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) dengan memperkenalkan diri dan memulakan kaedah bernasyid.Dia menyanyikan satu persatu baris lirik nasyid nyayian kumpulan Saujana yang bertajuk :Sepohon kayu" dan kemudian murid mengikut nyayian beliau.

Aku yang berada di meja guru menatapi satu persatu muka murid-murid yang berada dalam kelas 5 Intelek tersebut.Mood aku terus berubah.Muka aku turut berubah.Keadaan diriku mnjadi tegang menahan marah.Semuanya disebabkan aku melihat murid2 dihadapanku bersikap biadap dan kurang ajar.

Ketika ada seorang guru yang mengajar dihadapan,ramai murid yang bersembang,ada yang berlawan bermain pemadam dan ada yang mengajuk balik percakapan guru dihadapan.Aku tak nak genarasi akan datang menjadi generasi yang biadap dan tak kenal adab.Aku tak nak mendapat saham dosa apabila murid2 dihadapanku apabila besar,menjadi seorang yang rosak akhlaknya.Aku tekad perlu bertindak!

Aku terus menjerit :''WOI,KORANG NI X RETI KE NAK BAGI PERHATIAN BILA ADA CIKGU MENGAJAR KAT DEPAN...DAH X RETI KE NAK HORMAT CIKGU YANG AJAR DIHADAPAN!!!"

Kelas terus menjadi senyap...sunyi...barangkali terkejut apabila disergah.Aku rasa inilah masa yang sangat sesuai untuk menanamkan fikrah adab dan islam dalam fikiran mereka..iaitu dalam keadaan mereka memberi sepenuh perhatian.Dalam mana2 teori pembelajaran pun,aspek yang paling penting iailah kawalan kelas..Even,seorang lecturer pernah mengingatkan,dalam praktikum,markah yang paling tinggi ialah markah menguasai kelas.Aku bertekad untuk mengunakan cara pengajaran atau tarbiyah ala-ala tamrin.

"Semua bangun sekarang!!Ustaz tak nak dengar sebarang bunyi pun apabila bangun!!"

''Kamu tahu x apa adab ketika belajar??Apabila ada seseorang guru atau sesiapa yang bercakap di hadapan kelas kamu,apa yang kamu perlu buat??

Kelas sunyi sepi tanpa jawapan....

"Adab apabila seseorang bercakap dihadapan..kita perlu?? DIAM dan DENGAR!!!Sebut ramai2 dengan nada yang paling kuat!!

Murid mula menjawab "Diam dan dengar"

"So lepas ni sesiapa yang berucap dihadapan..kita perlu??" Murid pun menjawab "Diam dan dengar!!"

"Ok,pada hari ni,pada awalnya ustaz ingat nak buat kuiz agama..ustaz nak biar kita happy2...tapi disebabkan ustaz nampak kamu semua kurang adab dan agak biadab tadi..ustaz terus hilang mood"

''Adik2 sekalian,ustaz nak kamu semua sedar..bahawa umat Islam pada hari ini sangat2 lemah..sangat lemah dalam banyak perkara..dan banyak umat Islam ditindas kerana kelemahannya..dan adakah adik2 nak umat islam bertambah lemah dan semakin ditindas dengan sikap dan akhlak buruk yang ditunjukkan oleh adik2?

"So pada hari ni,ustaz nak adik2 sama2 menghayati satu lagu yang mengajar kita untuk menjadi umat Islam yang cemerlang!!Ustaz akan tulis lirik lagu di papan hitam ini dan ustaz nak kamu semua salin dan nyanyikan bersama2 dengan ustaz ye...Tajuk lagu ini ialah 'Umat Islam Harus Cemerlang'

Umat islam harus cemerlang,
Hari ini mesti lebih baik dari semalam.

Jangan buang masa,
Siapa kata kita tidak boleh,
Kita ada Allah Maha Kuasa,
Kita punya kuasa tenaga,
Doa sebagai senjata,
Umat Islam sentiasa boleh (2x)

Setelah mereka tulis dan menyayikan lagu tersebut,aku membuat sedikit muhasabah.Aku teringat pesan Tutorku,Pn Fatimah supaya memberi kata ransangan untuk mereka bertambah rajin dan bersemangat dalam ujian UPSR pada tahun hadapan.

"Ok,setelah kita nyayikan lagu tadi,ustaz nak tanya sape yang nak jadi umat islam yang cemerlang?

Semua murid berebut2 untuk mengangkat tangan..menandakan mereka sangat bersemangat

"Alhamdulillah, semuanya bertekad nak jadi umat islam yang cemerlang..ok,untuk jadi umat islam yang cemerlang,kita perlulah sentiasa rajin dan bijak"

"Ok,ustaz nak tanya,siapa yang dapat semua A dalam semua mata pelajaran semasa Ujian Pertengahan Tahun?

Tiada seorang pun yang angkat tangan...

"Ok,siapa yang dalam resultnya ada gred A..x kisahlah bape A..tp yg ada gred A angkat tangan?

Hanya seorang je yang angkat tangan...maknanya hanya seorang je yg ada gred A dalam examnya...

"Ok,ustaz nak tanya pula,sape yg ada failed dalam mana subjek?

MasyaAllah..kulihat ramai yang angkat tangan..aku bilang ada 22 orang yang angkat tangan..maknanya 3/4 kelas itu ada failed dalam mana2 subjek.

Aku terus menulis di papan hitam...Bil A=1 org shaja & Bil Failed=22 orang

Aku terus menghempas buku yang kupegang diatas meja..ramai yang terkejut...aku berkata "Inikah yang dinamakan umat islam yang cemerlang?Macam mana umat islam nak cemerlang dengan keputusan kamu ni?

"Ok,sekarang ustaz nak tanya,bape jam yang kamu belajar sehari?

Ramai murid menjawab hanya belajar 1 jam sehari...dan ada yang tak belajar langsung dalam sehari...

"Kalau kamu nak jadi umat Isam yang hebat,umat islam yang cemerlang,boleh x kamu semua berjanji dengan ustaz,ustaz nak semua ingat dan laksanakan janji ini...

1.Belajar 3 jam sehari..1 jam pada waktu petang dan 2 jam pada waktu malam
2.Jangan tinggalkan solat walau sekali dan solat berjemaah di awal waktu
3.Perbanyakkan baca Al-Quran sekurang2nya sehelai sehari.

"Apabila kamu telah berjanji,kamu bukan sahaja berjanji dengan ustaz,malah kamu juga berjanji dengan Allah..Kalau kamu tak laksanakan,walaupun ustaz tak tahu..tapi Allah tahu sama ada kamu pegang janji itu atau mungkir janji itu..Ingatlah Allah Maha Mengetahui"ujar ku supaya mereka bersungguh2 berpegang pada janji tersebut.

Alhamdulillah,akhirnya tamat masa aku mengganti kelas untuk mengajar di kelas itu..Dan Aku sangat2 terkejut iaitu ketika waktu balik,aku lalu di hadapan kelas 5 Intelek itu,aku terpandang..tulisan yang ditulis oleh murid2 tersebut...iaitu lirik lagu penuh 'Umat Islam Harus Cemerlang' dan kata2 semangat 'Target Semua A Dalam Exam Akan Datang' di papan hitam kelas tersebut .

Ia sangat2 membuatku terharu dan tersentuh.X sangka ia memberikan kesan mendalam kepada mereka .Aku sangat2 berharap semua murid dalam kelas tadi benar2 akan menjadi generasi yang membela islam,generasi islam yang benar2 cemerlang dalam urusan duniawi dan ukhrawi pada masa akan datang.InsyaAllah.

-->Cerita dan watak diatas tiada kaitan samada dengan yang masih hidup mahupun yang meninggal dunia..Ambil yang baik,buang yg buruk@keruh :)

Ya Allah..Aku Sangat2 Takut !!

Salam ramadan sahabat2 sekalian...Kalau nak diikutkan,hari ini sudah masuk hari ke-25 Ramadan...Hanya tinggal 5 hari sahaja bulan Ramadan yang sangat mulia ini akan meninggalkan kita.Dalam keadaan yang genting ini,timbul satu perasaan dalam diriku...Perasaan yang sangat2 takut lebih2 lagi apabila mentadabur satu hadis iaitu:

Rasulullah bersabda:
...."Sesungguhnya Malaikat Jibril telah mebisikkan(doa) kepadaku...katanya:CELAKALAH ORANG YANG MENDAPATI/MELALUI BULAN RAMADAN,TETAPI DOSANYA TIDAK JUGA DIAMPUNI.Lalu aku mengaminkan doa tersebut.....(Riwayat Bukhari)

Persoalannya,adakah aku termasuk dalam golongan yang celaka itu?Aku sangat2 takut!!!

Saturday, June 26, 2010

Kuasa Percaya dan Berjaya!!(Siri 2)

Salam alaik~..Ini merupakan sambungan bagi artikel Kuasa Percaya dan berjaya Siri 1..Aduhai banyak pulak kan siri2nya..~hehe..Moga2 kita terutamanya diri saya dapat mengambil manfaat daripada artikel ini.
Sahabat2 sekalian,ramai manusia gagal untuk berjaya kerana terdapat pelbagai kekangan dalam diri sendiri.Kekangan yang paling besar dalam diri manusia untuk berjaya adalah SOAL KEMAMPUAN UNTUK PERCAYA PADA DIRI SENDIRI .Maksudnya ramai orang gagal kerana tidak tahu bahawa dirinya istimewa ,dirinya ada kemampuan,dirinya ada kelebihan...Oleh kerana itulah,mereka tidak dapat membuat anjakan paradigma(cara melihat) untuk memburu kejayaan yang lebih tinggi.

Saya suka untuk berkongsi satu kisah yang sering disebut2 oleh Ustaz Hasrizal didalam ceramahnya iaitu dalam satu program motivasi yang telah diadakan di sekolah pedalaman di negeri di nun utara.Pelajar2 di sekolah itu,mereka tidak mempunyai masalah disiplin dan akhlak yang serius tetapi masalah mereka ialah MASALAH KEPERCAYAAN.Mereka tidak percaya bahawa diri mereka istimewa kerana mereka hanya percaya,mereka hanyalah anak orang susah yang tinggal di kampung pedalaman.

Apabila ustaz tanya,apa cita2 pelajar tersebut,maka pelajar tersebut menjawab cita2 mereka yang paling besar ialah untuk bekerja di kilang di Kulim.Seorang lagi pelajar apabila ditanya,apa cita2 apabila besar,jawab pelajar itu,dia nak bekerja dengan TNB tak kisah jadi engineer ke tukang elektrik ke..yang penting nak kerja dengan TNB..Apabila ditanya kenapa nak sangat kerja dengan TNB?Pelajar itu menjawab :kerana hari2 bila pergi sekolah,nampak tiang elektrik TNB..itulah sumber inspirasinya..Aduhai~hehe.


Berdasarkan kisah tersebut,kita dapat simpulkan bahawa apabila kepercayaan kita terhadap diri rendah maka level bagi apa matlamat yang kita ingin capai juga rendah.Maksudnya bila kita percaya kita tidak akan cemerlang dalam exam,maka kita akan sentiasa target pointer yang rendah sebagai matlamat kita..Bila kita percaya kita tidak layak untuk berdakwah,maka target kita akan rendah iaitu hanya jaga diri sendiri shj & tak nak jaga tepi kain orang lain...Bila kita percaya bahawa diri kita seorang yang malas,maka kesudahannya kita akan malas sampai bila2.

Tapi persoalannya,adakah ini yang telah diajarkan oleh Rasulullah kepada kita iaitu tidak mempunyai wawasan,tidak proaktif untuk mencipta kejayaan..Adakah itu yang nabi ajarkan?Oh..tentu sekali tidak...nabi tidak bersikap begitu dan tidak mengajarkan sikap itu kepada umatnya..Tetapi sikap sebenar nabi adalah berjiwa besar..matlamatnya tinggi...sentiasa proaktif berlumba2 memburu kejayaan.Buktinya?Lihatlah betapa tingginya motivasi nabi dalam janjinya tentang penaklukan Kota Konstantinople yang telah saya kupas pada artikel Kuasa Percaya dan Berjaya !! (Siri 1).Subhanallah !!

Jadi apa solusinya dalam menyelesaikan masalah ini?Allah telah menjawab persoalan itu pada Surah Ar-Ra'du ayat ke 11:

Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu yang ada pada sesuatu kaum melainkan mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka.....(Ar-Ra'du :11)

Sahabat2 sekalian,dalam firman Allah diatas,ada satu perkataan yang menjadi kata kunci dan kuasa bagi menyelesaian semua masalah yang berlaku iaitu BERUBAH.Tetapi di dalam kehidupan, perkataan BERUBAH itulah yang merupakan sesuatu yang lebih susah daripada susah sehingga ada orang yang lebih selesa untuk hidup susah berbanding mengambil tindakan untuk membuat satu PERUBAHAN..Ish3x..Untuk lebih kelihatan jelas dan lebih praktikal,suka untuk saya berkongsi satu analogi iaitu berkaitan ''Baby Elephant Syndrom''.


Pernahkah sahabat2 semua pergi ke sarkas?Pernah x jumpa seekor gajah dewasa yang keadaannya sama seperti didalam gambar diatas iaitu kakinya dirantai dengan satu rantai?Pelik kan,kenapelah gajah tu hanya boleh terikat dengan satu rantai yang rasanya sangat mudah untuk dilepaskan?dan kenapa gajah itu tidak mahu melepaskan diri ?Nak tahu jawapannya?Tunggu selepas ini...~Hehe...

Jawapannya ialah kerana gajah tersebut mempunyai sejarah silam ketika kecil..iaitu semasa kecil,anak gajah itu telah dirantai..dan naluri sebagai seekor anak gajah, dia telah memberontak untuk melepaskan diri...anak gajah itu cuba untuk lepaskan diri..tapi tak berjaya.Anak gajah itu mencuba sekali lagi,tak berjaya juga..akhirnya selepas 7 tahun,anak gajah telah menjadi bapa gajah...dan bapa gajah itu sudah berhenti untuk mencuba lepaskan diri dari rantai tersebut kerana bapa gajah itu telah meyakini dalam kepalanya bahawa dia tidak akan boleh melepaskan diri dari rantai tersebut walaupun pada hakikatnya dia sangat2 mampu melepaskan diri.

Kesimpulan dari kisah itu ialah bapa gajah tersebut behenti melepaskan diri daripada rantai itu bukan kerana rantai itu kuat tetapi sebenarnya FIKIRAN gajah berkenaan yang telah merantai gajah tersebut dari melepaskan diri dari rantai itu...kerana fikiran yang merantai tersebut terbit hasil ketidakmampuan gajah tersebut untuk PERCAYA bahawa dia sudah mempunyai kekuatan untuk melepaskan diri dari rantai tersebut.


Adakah anda pernah merasai sepertimana yang telah dirasai oleh gajah tersebut?Bagi saya,terlalu banyak contoh sekeliling yang boleh dikaitkan dengan analogi gajah tersebut..Contohnya,dalam aspek dakwah iaitu pengalaman dalam mengajak orang berbuat kebaikan..contoh yang lebih spesifik lagi mengajak orang ke surau..iaitu semasa percubaan pertama kita mengajak orang ke surau,dia x datang..keesokannya pula kita ajak lagi,dia x datang juga,keesokan harinya lagi,kita ajak lagi supaya pergi ke surau,x datang juga...dan berterusanlah kita ajak dia ke surau..Jika ada orang yang tension dan berputus asa untuk teruskan,maka situasinya sama seperti analogi gajah tersebut..Ish3x...sukarnya...

Apepun, yang penting, kita perlu sentiasa berazam dan berusaha untuk percaya kemampuan diri dan akhirnya berjaya tanpa berputus asa, tak kira masa ,walau dimana kita berada.Itulah Kuasa Percaya dan Berjaya !!Wassalam.

Tuesday, June 22, 2010

Kuasa Percaya dan Berjaya!!(Siri 1)

''Abang ,maaflah,saya tak yakinlah untuk jadi Naqib...Saya dahlah bukan pelajar Pend.Islam,pastu kurang ilmu pulak tu...Manalah layak untuk menjadi Naqib pelajar baru''kata seorang junior yang terpilih menjadi Naqib bagi MPPB.

''Ala..aku x layaklah nak berdakwah..aku dah lah x pandai nak cakap,pastu ilmu aku pun kurang..aku memang x akan layak sampai bila2 sebab masih x ada keyakinan diri''kata seorang pelajar apabila ditawarkan untuk menjadi AJK persatuan dakwah.

''Kenapa ye aku asyik dapat pointer rendah je dalam Exam...mungkin dah memang takdir saya dilahirkan untuk gagal''monolog seorang mahasiswa apabila gagal dalam exam.

@@@@@@@@@@@@@@@@@

Sahabat2 sekalian,dialog diatas merupakan dialog biasa yang sering didengari dan diungkapkan oleh kita dalam kehidupan seharian..Betul x?~terutamanya diri sayalah..Hehe~..Ia seolah2 memberi hipotesis atau kesimpulan awal bahawa kita tidak akan berjaya dalam apa yang cuba nak diusahakan... Masalah apakah yang menyebabkan kita menjadi sebegitu rupa?Itulah dia masalah KRISIS KEYAKINAN !! Tidak yakin atas potensi yang ada pada diri...Tidak yakin atas kelebihan yang ada pada diri..hanya fokus melihat kelemahan diri sahaja ..Jadi itulah penghalang utama saya dan kita untuk berjaya..~Aduhai~

Sahabat2 sekalian,dalam kita mencari weak zone dan titik penyelesaian bagi masalah ini,saya suka berkongsi dengan sahabat2 semua dengan satu kisah motivasi iaitu berkenaan dengan cara motivasi Rasulullah & Penaklukan Kota Konstantinople...Disebabkan saya merupakan seorang Guru pelatih Institut Pendidikan Guru(IPG) saya untuk memulakan kisah ini dengan unsur pedagogi iaitu set induksi.~Hehe.~...Set Induksi ini dimulakan dengan peristiwa satu perang yang berlaku pada zaman Rasulullah dan perang ini merupakan perang yang penting dalam Sirah ..iaitu Perang Khandak atau Perang Al-Ahzab(bersekutu).


Ketika Perang Khandak,nabi dan para sahabat berada dalam keadaan yang tertekan..dimana,dalam perang berkenaan,orang islam di Madinah telah dikepung oleh tentera puak Arab yang bergabung di seluruh semenanjung Arab.Dinamakan perang Al-Ahzab kerana semua puak arab dan yahudi bersekutu dalam menentang orang islam di Madinah.Cuba bayangkan 10 000 tentera musyrikin Mekah melawan 3000 tentera Muslimin..Betapa getir dan tertekannya Rasulullah dan para sahabat ketika itu.

Lalu dalam Perang itu,satu idea bernas yang telah dicetuskan oleh seorang sahabat nabi iaitu Salman Al-Farisi..beliau telah mencadangkan agar menggali parit yang dinamakan Parit Khandak disepanjang keliling kawasan di Madinah...dan ketika Rasulullah dan para sahabat sedang menggali parit..ada satu peristiwa yang saya nak highlightkan..iaitu Nabi telah menyebutkan sesuatu berkenaan soal PERCAYA UNTUK BERJAYA untuk memotivasikan para sahabat..iaitu ''Pada satu hari nanti,Kota Konstantinople akan ditakluki..dan Raja pada masa itu adalah sebaik2 raja dan tentera pada masa itu adalah sebaik2 tentera"(Mafhum hadis riwayat Imam Ahmad)

Dan ketika nabi mengungkapkan hadis tersebut..para sahabat telah memberikan reaksi yang sangat terkejut..Nak digambarkan betapa terkejutnya para sahabat..seperti mana kita,pada musim Fifa World Cup 2010 di Afrika Selatan ini,Jurulatih pasukan Bola Sepak Malaysia sekarang iaitu K.Raja Gopal telah mengumumkan ''Pasukan Malaysia akan masuk pusingan Final dan seterusnya menjadi pasukan JUARA Fifa WorldCup tahun ini"...Apa reaksi kita?Mesti kita kata...''Biar betul pasukan Malaysia akan jadi juara!!lawan Thailand pun kalah..pastu dalam Asia pun dalam ranking yang terbawah..Boleh ke ni pasukan Malaysia dapat menjulang kejuaraan Fifa Worldcup 2010 ni"...Haa,begitulah reaksi para sahabat ketika itu...



Seolah2 tidak percaya apa yang telah dungkapkan oleh Rasulullah ketika itu kerana pada masa itu,mereka adalah satu komuniti kecil di Madinah yang hidup bagai telur dihujung tanduk terutamanya ketika berada didalam kepungan..tetapi kota yang dikatakan oleh Rasulullah iaitu Kota Konstantinople merupakan kota yang paling terbesar ketika itu..itulah Kota yang nak ditakluki oleh mereka.Ish3x,dashyat betul.

Sahabat2 sekalian,kalau nak tahu,itulah cara Rasulullah memotivasikan para sahabat...iatu PERCAYA SEBELUM MELIHAT SESUATU...kerana percaya selepas melihat sesuatu,itu tiada nilai yang significant..tetapi yang hebat ialah PERCAYA SEBELUM MELIHAT SESUATU..DAN KITA BEKERJA UNTUK MELIHAT APA YANG KITA PERCAYA....itulah yang telah diajarkan oleh Rasulullah iaitu baginda tidak berbohong kerana apabila Rasulullah sebut,ia pasti akan berlaku...sahabat meyakininya dan mereka BEKERJA UNTUK MELIHAT APA YANG MEREKA PERCAYA...

Kemudian,pelbagai usaha telah dilakukan orang Islam...terlalu banyak percubaan dalam menakluki Kota Konstantinople..tetapi berakhir dengan kegagalan...Diantaranya,5 percubaan semasa zaman Kerajaan Umayyah, 1 percubaan semasa zaman Kerajaan Abbasiyah dan 2 percubaan semasa zaman Kerajaan Usmaniyah.Semua usaha ini dilakukan semata-mata untuk merealisasikan apa yang Rasulullah janjikan dalam hadisnya.

Dan didalam satu percubaan menakluki kota itu pada zaman Kerajaan Umayyah,seorang sahabat nabi iaitu Abu Ayyub Al-Ansary telah syahid dan dimakamkan di bawah dinding kubu Kota Konstantinople diatas wasiatnya sendiri.Apabila ditanya,kenapa beliau ingin dimakamkan di situ,maka beliau menjawab ''Kerana aku ingin mendengar derapan tapak kaki kuda sebaik2 raja yang mengetuai sebaik2 tentera semasa membebaskan Kota Konstantinople.Subhanallah~


Akhirnya penantian penaklukan Kota Konstantinople berakhir...bukan 20 tahun,bukan 80 tahun,bukan 180 tahun,dan bukan juga 280 tahun tetapi penantian itu mengambil masa yang sangat panjang iaitu selama 800 tahun.Pada tahun 1453,akhirnya janji Rasulullah tertunai iaitu Kota Konstantinople ditakluki di tangan manusia Biasa yang Luar Biasa...iaitu Sultan Muhammad Al-Fateh,Sultan ke 7 kerajaan Turki Uthmaniah ketika beliau berumur 21 tahun...Ish,jelesnya,sama umur dgnku..hehe.

Sahabat 2 sekalian,main point yang saya nak bawa pada artikel ini ialah orang yang HEBAT ialah orang yang Percaya Sebelum Melihat Sesuatu dan dia bekerja untuk melihat apa yang dia percaya...Ungkapan ini menjawab persoalan dan penantian yang sentiasa berlegar2 difikiran para daie dan pembawa Islam iaitu ''Dalam aku buat kerja dakwah ni,bilalah agaknya ye,aku dapat lihat Islam akan tertegak di muka bumi Allah ni''..Jadi jawapannya ialah PERCAYA BAHAWA ISLAM ITU AKAN TERTEGAK DAN TERUS BEKERJA TANPA BERASA PENAT&LELAH UNTUK MELIHAT APA YANG KITA PERCAYA!!!InsyaAllah.

---->Bersambung kpd Siri Ke-2

Friday, June 18, 2010

:: Erti Hidup Pada Menulis ::

Semakin hari berlalu,keinginanku untuk menulis semakin hari semakin pudar...Datanglah wahai kesedaran diri untuk mewarnai keinginan menulisku demi mencari erti hidup pada MENULIS...

Sunday, April 11, 2010

::Kisah Cinta Yang Suci ::

*Petikan dari Novel Seindah Mawar Berduri

“Saya tak mahu seorang lelaki yang menjadi harapan agama dalam gerak kerja memartabatkan Islam akan lalai dan menjadi lemah iman kerana saya. Apatah lagi intelektual Islam sehebat saudara. Saya tak mahu menjadi wanita akhir zaman yang menyumbang kepada kelalaian lelaki. Kalaulah wanita hari ini terpelihara keperibadiannya dari pelbagai aspek

, InsyaAllah akan lahirlah pemuda-pemuda Islam yang sanggup berada di jalan perjuangan sebagaimana keunggulan srikandi-srikandi Islam terdahulu yang akhirnya melahirkan para ambiya’, auliya’, dan solohin yang unggul dan terbilang. Tarbiyah inilah yang cuba saya praktikkan pada diri saya. Oleh sebab itu saya tak mahu menghampiri perkara-perkara yang melalaikan seperti ajakan saudara ini. Maafkan saya,” Khazinatul Asrar cuba menjelaskan pendiriannya

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

“Sebenarnya, sejak awal memasuki awal kampus lagi mereka dah mula saling mengenali kerana perjuangan yang sama. Sejak itu juga mereka saling menghormati dan mengagumi antara satu sama lain. Tapi, Mustaqhim Al-Qordrowi tidak terburu-buru untuk memenangi hati Khazinatul Asrar. Akalnya mengatasi nafsu kerana kesedaran bahawa selagi belum bersedia berumah tangga, selagi itulah langkah untuk mencintai wanita adalah sia-sia.

Penuh kelalaian dan warna-warni syaitan. Dia amat menyukai Asrar sejak awal perkenalan lagi, tapi dia sedar Allah lebih mengetahui adakah Asrar diciptakan untuknya atau tidak. Dia tak mahu mencintai wanita yang bukan diciptakan untuknya.

Oleh itu, dia bermujahadah melawan kemahuannya yang meronta-ronta untuk meluahkan sesuatu pada Asrar. Tempoh masa sebelum bergelar ‘orang yang bersedia’ adalah sekejap cuma. Kadangkala, dia tercabar dan bimbang apabila nama Asrar menjadi siulan. Hinggalah perasaannya terdesak untuk meluahkan jua.

Namun, hanya di tahun akhir, dia memberanikan diri menghantar risalah-risalah yang mendidik ruhiyyah, tauhid, fikrah dan harakah. Itulah tanda cintanya. Mereka juga bercinta sebenarnya tapi dihijab oleh hijab yang tebal kerana kerana takut rumahtangga yang dibina atas landasan kemurkaan Allah.

Lihatlah keadilah Allah untuk cinta setulus ini. Mereka mengecapi cinta yang diredhoi selepas kahwin. Mereka menang dalam mujahadah. Dalam menyukai seseorang, ingatlah segala perbuatan yang melalaikan dan menjauhkan hati dari Allah, selagi belum berkahwin, ianya adalah haram. Tapi, yang haram itu sekejap cuma. Lepas kahwin, halallah…sebab itu kena sabar dan kuat.” Panjang sekali Pak Cik Abdul Rahim iaitu bapa kepada Khazinatul Asrar bercerita

p/s :Subhanallah,hebatnya cinta mereka..masih terlalu jauh untukku mengikuti jejak langkah mereka..Apepun moga2 ia menjadi kenyataan...

Wednesday, March 17, 2010

::Maaf Jika Anda Dikecewakan ::

[ubat+hati.jpg]

Asif banyak2 kepada semua pengunjung yang membuka blog ini dan kecewa atas ketidak'update'nya blog ini selama beberapa kurun...Blog ini mengalami sedikit kesesakan lalu-lintas disebabkan pemilik blog ini dihinggapi penyakit 'malas update' dan sekarang dia sedang menjalani proses menguatkan hati dan iman....Harap Bersabar :)

Saturday, February 20, 2010

::Ceramah Habib Munzir ::

Salam alaik~..Alhamdulillah,syukur sangat kepada Allah,kerana ketika cuti sekolah baru2 ini,saya berkesempatan pergi ke Majlis Ceramah Habib Munzir iaitu seorang ulama yang berketurunan Saidina Ali...Majlis ceramah itu telah diadakan di Masjid Al-Falah,USJ 9,Subang Jaya.

Satu kenangan manis yang saya tidak dapat dilupakan ialah,saya dapat bersalam,memeluk dan mencium pipi ulama' tersebut..subhanallah...Bagi masyarakat skrg,artis adalah idolanya...tetapi tidak bagi orang2 yang beriman dan cuba untuk menjadi orang beriman,dia menjadikan ulama' sebagai idola hidupnya...
















Friday, January 1, 2010

::Task Force New Year KLCC 2010::

Salam alaik~..Selamat Tahun Baru saya ucapkan kepada sahabat2 sekalian...Moga2 tahun baru ini akan membawa kita kepada azam yang baru...Ok,untuk enrty kali ini,saya nak berkongsi dengan sahabat2 sekalian pengalaman saya mengikuti satu program iaitu Task Force New Year KLCC 2010...sebenarnya sahabat saya yang mengajak untuk join program ini..Program ini adalah program kelolaan KARISMA,(Jemaah Islah Malaysia)...

Ramai jugak yang join,lebih kurang 50 orang muslimin dan 50 orang muslimat...Program ini diadakan sebagai salah satu usaha untuk mencegah maksiat di kawasan sekitar taman KLCC pada malam tahun baru...kerana pada malam itulah kesempatan keemasan yang ditunggu2 oleh pasangan2 couple untuk bercengkerama...

Gerak kerja kitorang ialah...kitorang akan memberi risalah kepada pengunjung2 disitu...tetapi kami diingatkan supaya jangan jadi seperti 'salesman' iaitu hanya mengedarkan risalah..tetapi kitorang perlu beramah mesra terlebih dahulu sebelum memberi risalah...Kitorang juga diingatkan supaya sorokkan risalah itu ketika berjalan...sebab kalau Pak/Mak Guard nampak kami bawa risalah,diorang akan halau dari taman KLCC tu...

Berikut adalah serba sedikit gambar suasana KLCC di malam tahun baru :










Ini pula adalah gambar suasana didalam Masjid As-Syakirin,masjid yang berada di Taman KLCC..saya mengucapkan tahniah kepada ahli jawatankuasa masjid ini kerana berjaya membuat program alternatif kepada pengunjung kerana masjid ini telah mengadakan konsert mini artis2 nasyid di dalam masjid ini.Antara artis nasyid yang datang ialah UNIC .


Kami diarahkan untuk hanya mengedarkan risalah sambil beramah mesra dengan pengunjung KLCC sehingga pukul 11 sahaja..kemudian kitorang kena berkumpul semula di Masjid As-Syakirin untuk mengadakan sedikit refleksi yang dihandle oleh abg Bai.Part inilah yang paling best dan ditunggu2...sebab kita akan mendengar pengalaman2 mereka sepanjang beri risalah tadi..Dalam refleksi ini,baru saya sedar bahawa dakwah ini merupakan satu seni...makin kreatif dakwah kita,makin menarik hasil penyampaiannya...




Antara cara penyampaian yang kreatif ialah pengalaman dari senior iaitu abg khairul.Dia cerita,time dia jumpa dengan sekumpulan Ghotic, dia menyamar menjadi wartawan bagi majalah perspektif yang kononnya akan keluar di pasaran tidak lama lagi...pastu abg khairul mintak nak amik gambar diorang..pastu bermulalah interview dengan budak ghotic tu...antara soalan yang ditanya...apa azam baru, sempena tahun baru ni,camne gaya kehidupan korang,mak ayah kasi ke pegi klcc malam ni,apa bestnya jadi ghotic dan lain2 soalan...tanya punya tanya...akhirnya dapat buat satu conclusion..mereka semua ni datang dari keluarga yang bermasalah...ada yang mak ayahnya bercerai,ada yang ayahnya kaki arak dan lain2...

Alhamdulillah,saya merasakan refleksi yang dilakukan sangat berkesan..banyak cara penyampaian yang kreatif dan baik dapat dipelajari...Selepas habis refleksi je...tengk jam tepat2 pukul 12.00 pagi...waktu yang ditunggu2 oleh semua pegunjung KLCC iaitu pertunjukan bunga api...Buat pengetahuan semua Syarikat Petronas telah membelanjakan sebanyak RM 80 000 untuk pertunjukan bunga api ini...Erm,agak2nya berbaloi ke membazir??





Dan pengalaman lain yang saya tidak dapat lupakan ialah dapat berjumpa dengan seorang yang agak hebat iaitu Ketua Pemuda Pas Pusat iaitu Ustaz Nasaruddin Al-Tantawi...Time KBS dulu,sepatutnya ada slot ceramah dia,tapi malangnya dia tak boleh datang..tapi rezeki yang Allah beri, dapat berjumpa kat Masjid Assyakirin,KLCC...tu pun jumpa secara spontan..alhamdulillah dapat bergambar dengan dia...Dikhabarkan Pemuda Pas juga wat rondaan di kawasan KLCC,tasik titiwangsa dan Dataran Merdeka...


Apepun syukur kepada Allah kerana dapat join program ini..Saya dapat rasakan inilah lapangan dakwah sebenar...kalau sebelum ni dalam usrah kita banyak belajar tentang teorinya...dan di medan inilah kita belajar cara untuk mempraktikannya...Wallahu 'Alam