Tuesday, June 24, 2008

~Berjuanglah Wahai adik2Ku ~


~Salam alaik~...Pekabau semua??Skrg ni mmg tengah semangat giler nak update blog ni...Ntahlah.. X tau nape..Tapi mmg normallah semangat sentiasa pasang n surut...Sama jugak macam iman kita...Ada kalanya naik melambung mcm harga minyak dan ada kalanya turun mendadak macam hujan turun dari langit..Tapi apepun kita yang menentukan sama ada ia naik mahupun turun..Betul x??~Huhu~..Erm...Sebenarnya entry ni adalah sambungan bagi entry yang lepas yang bertajuk~Reunion Evo 0206~...Nape ye??Sebab lepas balik dari Reunion tu...Alhamdulillah,saya terus bergegas pergi ke satu program yang diadakan di Sebuah Masjid di Ampang....Uihh,Jauhnya!!!(Yeke...Kajang---> Ampang jauh???~Huhu~)

Mesti sume tertanya2 kan...Program ape tu??Program ~Jom Heboh~ ke??Program "Jom Ke Konsert Ella dan Mas Idayu" ke???~Aduhai~..Mestilah bukan...X kan program2 maksiat tu wat kat Masjid kan...Huhu~...Erm,Sebenarnya saya mengikuti Program Pengisian Remaja yang disupport oleh Masjid itu...~Huhu~...Alhamdulillah ramai jugak ikhwah yg datang...Memang seronok bila mana kita bertemu seseorang atas dasar iman...Terasa plak Iman kita yang selalu Low ni dicharge secara automatik~Huhu~

Program selama 3 hari 2 malam itu memang sangat2 memberi kesan dan input yang banyak pada diriku...Ada 2 pengisian yang diadakan sepanjang program itu yang mana diisi oleh Ikhwah2 senior...Alhamdulillah ade 2 bahan yang diberi semasa pengisian yang membuatkanku lebih jelas dan faham tentang islam iaitu Konsep Syahadatain dan Peranan Syabab@ Pemuda dalam membawa Risalah Islam...Best tau tajuk ni!!!Rugi sape x dengar~Huhu~....



Ape yang membutkan saya kagum ialah dari segi Pengorbanan yang dibuat oleh Ikhwah senior itu...Cukup2 Hebat...Cuba bayangkan dia sanggup datang dari Perak ke KL semata2 untuk mengisi pengisian yang X sampai 3 jam pun...Then bila mana kami beri sedikit imbuhan kpdnya untuk dia menanggung tambang bas dan sebagainya...Dia menolak kemudian dia berkata sambil tersenyum"X per..Ni untuk agama Allah jugak,Kalo x kita yang nak pikul tanggungjawab ni,Sape lagi yang sanggup nak pikul kan??"...Uihh...Terasa diri seolah2 terkena kejutan elektrik apabila mendengar kata2 itu...Seolah2 dia berpegang teguh dengan JanjiNya pada Surah At-Taubah ayat ke 20..."Orang2 yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah dengan HARTA dan JIWA mereka adalah lebih tinggi darjatnya disisi Allah....."(9:20)..Respeklah Lu, Bro!!!!


Then,Apa yang specialnya program ini ialah Masjid dimana tempat program kami diadakan juga mempunyai Sebuah Sekolah Tahfiz...So dapatlah kami bertemu dengan "Para Pembawa Quran Cilik" yang average umurnya darjah 5 ke form 2...Bestnya!!!~Huhu~...Terasa kerdil dan insaf akan diri ini bilamana berdepan dengan mereka..Yelah depa sume dah hafal satu Quran...Saya hafal Yasin pun masih terangkak2...Sedey je!!!Tapi apepun memang tabik springlah kat adik2 yang comel ni...Coz apa yang saya dapat tahu,Mereka sume ni mmg Rela Hati untuk datang belajar kat Sekolah Tahfiz ni...Mean,bukan paksaan atau tekanan dari keluargalah...Pengorbanan yang perlu disanjungi...coz bila mana masuk je kat Sekolah Tahfiz ni,mmg totally sepanjang hari akan menghafal Quran...So terpaksalah X mengikuti pengajian akademik seperti pelajar2 lain...Syabas adik2Ku!!!



Dalam kesempatan yang berharga ini,dapatlah sedikit sebanyakku menyelami kehidupan diorang...Kulihat Mmg tiap2 detik kehidupan mereka disitu,pasti bersama dengan Quran..Ish3x..Hebat2...Alhamdulilah di kesempatan itu dapat jugakku berborak dengan salah seorang daripada mereka...Tp malangnya X ingat name adik tu..tp Just panggil 'Adik' Sudae...~Huhu~...

Saya: Assalamualaikum,adik,busy x skrg?

Adik : Waalaikumussalam...bang,X delah...ni tengah waktu rehat...X de wat apepun..

Saya :Eh,dik Meh duduk sebelah abg sini...boleh borak2...Abg pun tgh boring ni...

Adik :Ok2...nak borak pasal ape??

Saya :Erm...dah lama ke belajar kat sini??

Adik :X delah lame sangat baru setahun je kat sini...

Saya :Lame jgklah tu...Mesti dah hafal banyak kan??

Adik : X delah banyak sangat...Baru 10 Juzuk je...

Saya :Banyaklah tu...Abg hafal surah Yasin pun masih sangkut2 lagi(Malunya)...Erm,ni sape yang suruh jadi hafiz ni?

Adik :Erm...ibubapa saya x paksa pun..Saya yg nak belaja sendiri....


Saya :Uihh..mantop2...Bole abang tau x,Nape ye nak jadi hafiz??

Adik :Erm...Saya dengar satu hadis yang mengatakan seorang Hafiz ini akan menarik 7 keturunannya untuk masuk ke Syurga...So saya nak sume keluarga saya masuk syurga

Saya:Bagus2...Teruskan niat murnimu itu Dik...Erm..Adik,bila adik masuk kat sekolah tahfiz ni kan...adik x leh masuk sekolah harian kan...mcm kawan2 yang lain...Adik x rasa tekanan ke???

Adik :Erm...mmg kadang2 tertekan jugak,yelah terkadang hati ni sentiasa mempersoalkan nape aku yg dipilih dok kat sini??Tengok kawan2 lain,best je dapat pi sekolah...tapi aku terpaksa hafal Quran fulltime kat sini...Hurm...Tapi tu biasalah, bisikan syaitan...Lame2 bila pkirkan matlamat asal...Alhamdulillah,dapat tenangkan diri balik....

Saya :Tabahkan diri ya Dik...Biasalah, kerja yang baik ni banyak onak durinya...Tapi ingatlah Janji Allah pada Surah Muhammad ayat ke 7..."Wahai orang2 yang beriman...Jika kamu menolong Agama Allah maka Allah akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu(47:7)...So Teruskan perjuanganmu ya...InsyaAllah nanti abang nak tengok Adik jadi seorang Hafiz....InsyaAllah


Begitulah sikit sebanyak tentang pengalaman 2 in 1 yang kualami...Apepun marilah kita bersama2 merebut gelaran "Generasi Quran"...atau name yang lagi Best "Quranic Generation"(Mcm name Blog je??~Huhu~)...Dimana satu generasi yang menjadikan turasan Quran sebagai panduan seluruh kehidupannya....Teringat pulak satu kata2 best yg menggambarkan hebatnya Quran ni iaitu..."All solution for All problem in the World is Back To The Quran"...~The End~

2 comments:

Unknown said...

bagusnye adik2 ni...kecik2 lg dah tau erti jihad...jihad menuntut ilmu lillahita'ala...
erm...masjid kat ampang tu masjid solehuddin al ayubi ke??

Anonymous said...

Betul2...Tabik spring kat diorang sume...Betul2 bersemangat untuk menjadi "Para Pembawa Al-Quran"...Hebat2..Tapi harap2 mereka sume ni bukan Hafiz yang hanya Quran sahaja...tapi yang jauh lebih penting ialah Menjadikan turasan Quran sebagai panduan bagi seluruh kehidupan kita...Erm..ttg nama masjid tu,afwan ye,saya x bape ingatlah...coz terminum air yang dimasuki semut...Terus jadi pelupa...~Huhu~