Monday, July 13, 2009

Lelaki Semakin Pupus?


Salam alaik~...Alhamdulillah hari ini merupakan hari kemasukan pelajar baru ambilan julai 2009 kat maktab aku ni..Maknanya aku dah dapat junior baru..Wahh..X sangka plak aku dah jadi senior ..Boleh gunakan kuasa veto ni..hehe..~Remember Bullying is not allowed in Islam!~

Tapi pada hari ini, ada perkara yang membuatkan aku sangat2 terkejut sehingga aku boleh membuat satu kesimpulan iaitu "Orang lelaki semakin Pupus ".Wahh...statement yang menakutkan..boleh meningkatkan fobia jantina..hehe...

Aku sangat2 terkejut apabila aku mendapat tahu,daripada 19 guru pelatih unit Pendidikan Islam yang mendaftar,hanya 2 orang je lelaki...yang lain semuanya perempuan...Menakutkan bukan?Aku dengar banyak unit lain hadapi masalah yang sama...contohnya unit Bi,aku dengar hanya 3 orang lelaki je yang maujud dalam unit itu...


Apepun,setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya..teringat pulak kata2 hikmah dalam buku 'U-Turn ke Jalan Lurus' iaitu "Pada setiap butiran pasir itu pasti terkandung hikmah"...Perkara ini membawa aku kepada muhasabah diri bahawa sekarang ini kita betul2 berada pada akhir zaman...Coz terbaca satu satu hadis dalam buku 40 hadis akhir zaman:

Daripada Anas r.a. berkata, "Akan aku ceritakan kepada kamu sebuah hadis yang tidak ada orang lain yang akan menceritakannya setelah aku. Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, "Di antara tanda qiamat ialah sedikit ilmu, banyak kejahilan, berlaku banyak perzinaan, ramai kaum perempuan dan sedikit kaum lelaki, sehingga nantinya seorang lelaki akan mengurus lima puluh orang perempuan."

(H.R. Bukhari Muslim)

Menakutkan bukan?Seolah2 tanda hari kiamat itu dah jadi satu kenyataan!!So konklusinya..Carilah bekal untuk ke alam akhirat dengan amal dan iman coz dunia dah nak kiamat...Wassalam~

1 comment:

OyOp said...

haha...agak btol la weyh..macam akoo kat manipal nie,batch akoo dak laki melayu ade 11 org jek...pompuan lak?huh...40+..amek ko...cukup quota..hahaha...mane la lelaki2 laen...